Tiibet: Riik maailma katusel
oktoober 2003
Hiina-Tiibet-Nepaal-India
Alles kolmandal Tiibetis veedetud päeval hakkas organism tasahilju
juba vähema hapnikuhulgaga harjuma. Iga veidigi hoogsama liigutuse
peale kumises pea korralikult. Kuid kõik kõrgusehaigusega kaasnev on
tühiasi võrreldes muljetega, mida endasse päev-päevalt kogusime. Meie
suureks rõõmuks, saime Lhasas kokku ka Rollingute meeskonnaga ning see
andis meie rännalule veelgi tooni juurde.
Ülelend Hiinast Chengdust Lhasasse oli maaliline - lennuki aknast
avanes vaade kogu Himaalajale tema täies hiilguses. Lumiste mäetippude
vahelt paistsid veenired ja üksikutes kohtades oli märgata ka kohalike
asulaid. Meie lennuk maandus Lhasa lennuväljal, mis on pea 100 km
Lhasast eemal, nii suurt hulka maandumiseks vajalikku lamedat pinnast
on lähemalt raske leida.
Kõik Tiibetis veedetud päevad suutsid meid üllatada uute kogemustega.
Olime külalisteks budistliku maailma pühamates kohtades - Potala
Palees, Drepungi, Gandeni ja Shera kloostrites, Dalai Laama suvepalees
Norbulinka.
Potala Palee kõrgub Lhasa linna kohal ja on ehitatud 7. sajandil mäe
sisse. Kogu palee on kui hiiglaslik 1000 palvetemplist koosnev
kompleks. Värvikate antiiksete kaunistustega templid on täis
palverändajaid kogu maailmast, kellest igaüks on tulnud siia saama
Buddha õnnistust.
Igas templis on hiigelsuured õlilambid, kuhu igaõks soovib panna oma
tükikest kingiks kaasa toodud puuviljarasvast, et nii kloostrit
toetada. Kui puuviljarasv hakab küünlaaluse servadest juba üle ajama,
korjab munk selle kokku ja see saadetakse mõnda väiksemasse
sõsar-kloostrisse abina teele.
Üks muljetavaldavamaid vaatamisvääsusi on aga tiibetlased ise. Nende
piiratu ja tingimusteta usk on austustavaldav. Tänaval käies on kõigil
käes palverattad, mida keerutades saavad palvused edastatud. Kloostrite
ja templite sissekäikude juurde on lisaks üles pandud ka suured
palveratastega seinad kus iga palverändur saab neile omaltpoolt hoo
sisse lükata ja nii nad katkematult pöörlevadki.
Välimuselt on tiibetlased üllatavalt sarnased Andide inimestega - samad
näojooned, juuksed (naistel pikad tumedad, punutuna kahte patsi), ka
riietuses kasutavud nad sarnaseid värvitoone.
Pühadesse raamatutesse talletatud tarkusi õpivad mungad pähe kogu elu.
Juhtusime Sera kloostrisse just ajal, mil ühtse vormina punastesse
hõlstidesse riietunud munkade koolitund oli täies hoos. Esmapilgul ei
saanud kuidagi aru, et tegemist on koolitunniga. Nimelt olid kõik
sadakond munka kogunenud ühte kloostriaeda ja jaganud end neljastesse
gruppidesse. Üks grupi liige seisis püsti ja esitas istujatele
küsimuse. Teised vastasid valjuhäälselt üheskoos ning kõike seda saatis
hoogne kehakeele kasutamine. Iga lause lõppu tähistas hele plaks ja
seega oli kogu aed täis plakse ning kiljatusi vaheldumisi. Kogu see
efektne vaatemäng meenutas pigem idamaise võitluskunsti tundi kui
pühakirja õppimist.
Tiibeti pealinna Lhasa keskuses asuva Jokhangi templi ümber on kolm
erineva suurusega palverännaku ringi, kus päevad läbi, alates kella
viiest hommikul, liiguvad rändurid päripaeva ühtlase ja katkematu
voona. Vaatepilt tõi kananaha ihule, nii kirjeldamatu ja võimas.
Nüüd siiski ka veidi pragmaatilisemast vaatenurgast.
Tiibetisse pääseb paraku vaid ametliku Hiina reisibüroo loaga ja ilma
mitte kuidagi. Igale valgele inimesele (voi formeeritud grupikesele)
kinnitatakse siin oma giid, kes tema aega organiseerida püüab. Ka meie
moodustasime kaheinimese grupi. Meile kinnitatud giid Monica oli
hiinlane, kes oli Tiibetis elanud kogu elu ja oskas seepärast ka
tiibeti keelt. Temalt saime infot ka kõiksugu kohalikku eluolu
puudutavate teemade kohta. Mis info, see on juba iseasi... nimelt
edastavad nad (võib-olla ka iseenese teadmata) veidi küll moonutatud
informatsiooni, et turistidele jätta paremat muljet kui tegelikkuses
siin valitseb.
Tiibetis avanes meile ka Hiina kultuurirevolutsiooni tõeline pale - Mao
valitsemise ajal on totaalselt laastatud iidseid budistlikke templeid
ja nüüd üritatakse neid taas üles ehitada. Ilmselt ei ole kaugel enam
ka aeg, mil tiibeti keel on ajalugu, sest hiina keelega saab täna juba
palju paremini hakkama kui tiibeti enda omaga. Meie giid nägi seda
suure võimalusena tiibetlaste jaoks, sest hiina keelt pidavat olema
kergem õppida kui tiibeti oma. Hiinlasi on siia asustatud palju.
Ametlik info ütleb, et Tiibetis elab 90% kohalikke kuid pilt, mis
avaneb räägib muust – tiibetlasi on rahvastikust veel järgi 40-45%. Ka
tänavatel ning templites turistide ja kohalike kombekuse üle valvavad
sõdurid on kõik hiinlased.
Kooliga on tiibetlastel kahjuks kehvad lood, sest nad ei suuda
kooliskäimise vajadust enda jaoks kuidagi ära põhjendada. Kõige
olulisem on usk ja palvetamine ning muuks paraku aega ei jää. Teised
kohalikud on nomaadid, kes ei saa koolis käia kuna liiguvad kogu aeg
kohast-kohta ning ei oma paikset elukohta. Kogu elamine on neil üles
seatud ajutistes telkides. Nomaadid liiguvad kuu voi nädala kaupa
edasi, et taastoota söögipoolist ning aina uutes templites palvetamas
käia. Lhasas kohtab neid igal sammul ja nad erinevad tiibetlastest ka
riietuse poolest, kandes tumedaid pakse Jaki nahast ja pikkade
karvadega kaetud ürpe.
Viimase Tiibetis veedetud päeval veetsime Gandeni kloostris. Teele
asusime hommikul varavalges, sest Lhasast sinna on 40 km. Klooster asub
mägedes, 4500 meetri kõrgusel merepinnast ning on rajatud 1417 a.. Ta
kannatas väga palju hiinlaste kultuurirevolutsiooni aegu ja alles nüüd
hakkab tasapisi ellu ärkama. Täna elab seal alaliselt üle 500 munga,
kunagi oli neid 5000.
Palju põnevat kohtasime kohalike hulgas liikudes ja nendega suheldes.
Tiibetlased harrastavad mono- ja polyügaamiat. Kui pere vanem poeg
naise võtab, siis automaatselt saavad endale sama naise ka pere
nooremad pojad. Sama on õdedega - kui vanem õde abiellub, siis on sama
mees ka noorematel. Traditsioon sai alguse sellest, et perekonnad
soovisid oma pärandvara hoida oma pere ringis ning mitte jagada seda
suure ringiga. Abielus tiibeti naise tunnab ära selle järgi, et ta
kannab riiete peal kirevavärvilist põlle, mis tähistab abiellu astumist.
Eraldi rituaalid on tiibetlastel seotud matustega. Neil on nelja liiki
matuseid - taevamatus, veematus, maamatus ja põletusmatus.
Kõige kõrgem ja ihaldatum neist on taevamatus, mida saavad endale
lubada vaid rikkad. Selle sisu on meie mõistes üsna võigas - koolnu
viiakse mäe otsa, hoitakse seal 24 tundi (et hing temast lahkuks),
seejärel murtakse kehaosad tükkideks ning heli, mis sellega kaasneb,
meelitab kohale linnud, kes kõik kehaosad taeva alla laiali kannavad.
Veematuse puhul heidetakse kehaosad vette. Seepärast ei söö kohalikud
iialgi kalu, sest neis elab edasi nende esivanemate hing. Kalu tarbivad
Tiibetis vaid hiinlased.
Kõik matusetseremooniad on kantud hinge kestmajäämisest ning seepärast
tiibetlased ei karda ka kunagi surma. Kaob ju vaid keha ja läbi
taassünni leiab hing endale alati uue keha.
Huvitav fakt on ehk seegi, et Tiibet oli ainuke riik maailmas, kus
riigi nii poliitiline- kui religioossne juht valitakse labi
reinkarnatsiooni.
Meie Tiibeti viimane õhtu möödus Rollingute lahumispeol. Järgmisel
hommikul asusid Rollingud taas autorooli ja teele Nepaali poole. Meie
valisime kergeme vastupanu tee ehk lennuki ning nautisime juba sama
päeva õhtul Nepaali pealinnas Kathmandus asuva Durbari väljaku kirevat
melu.