Süüriat avastamas
detsember 2005
Lähis-Ida
Süüria piiriületus oli suhteliselt ladus ja kui tegime 32 USD
suurust viisamaksu kuuldes suured silmad, kahanes paari minuti pärast
summa 12le USDile. Vehiti mingi riikide listiga ja öeldi, et eestlased
saavat siiski jah odavamalt.
Esimeseks peatuspaigaks Süürias sai
meile mägiküla Crac de Chevaliers, mis asub ca 30 km Liibanoni Süüria
piirist. Küla asub kõrgel mäe tipus ja tema suurim vaatamisväärsus on
Richard Lõvisüdame peatuskohana tuntud ning ristirüütlite poolt rajatud
Tsitadell. Kindlus on mäe veerel seistes väga võimas ja mahutas omal
ajal 400 väsinud rüütlit. Siin on olemas nii hospidal, kirik kui ka
printsessitorn, kõik nii nagu vanasti.
Meie hotell asus vastaskaldal mäeveeru sees ja toad vaatasid otse tsitadelli poole, tõepoolest imeline vaade!
Kui
Liibanonis ei õnnestunud meil hea kohaliku köögi peale sattuda, siis
Süüria mägiküla restoran üllatas täiega. Kõik mis pakuti viis keele
alla! Süürias on kombeks tuua lauale suur valik salateid ja kastmeid
ning lisaks veel araabia leib koos lihaga. Seda saab eri sisuga täita
ning see maitseb ülihästi! Igapäevaseks roaks on siin aga "sandweech",
mis on kanaliha koos salatiga araabia leiva sisse keeratud. Kebabi saab
ka ning sedagi mähitakse hoolsalt leiva sisse, seega wrap mis wrap:)
Esimene Süüria linn kus kanda kinnitasime oli Aleppo, suuruselt teine linn Süürias.
Linna
vanuseks hinnatakse 3000 aastat ja ajaloolise pitseri paneb talle linna
keskel mäel kõrguv 16. saj ehitatud suursugune tsitadel.
Kuna me
linna ajalooga ei olnud jõudnud end enne reisi põhjalikult kurssi viia,
siis puudusid ka igasugused ootused. Ainus, mis oli meie kõrvu jõudnud
oli seik, et Agatha Christie oli siin linnas asuvas hotellis Barons
kirjutanud oma kriminulli "Mõrv Idaekspressis". Tema abikaasa Malwan
oli Briti Kuningliku armee kolonel ning sõdimas siin Ottomani armeega.
Hotell on seda fakti oskuslikult turustanud ja loonud legendi toast nr
203. Iga pisimgi nurk ohkab siin koloniaalaja järele ning siin asub
linna ainuke noobel lobbybaar koos sigarikapiga. Kuna linn on sellest
ajast palju kasvanud, asub hotell täna kihava liiklusega tänava ääres
ja on üsna mürarikas.
Meie asutasime end sisse pisut vähem
kärarikkas mõnusas vanalinna servas asuvas seljakotirändurite
hotellikeses, kus oli käe-jala juures olemas kõik eluks vajalik infra
ning siinjuures isegi internet. Hotelli sisekujunduses oli järgitud
kohalikke etnilisi motiive ning seepärast elavdas see mõnusalt ka
mõtteid.
Aleppo turg oli turismihooaja madalseisu tõttu suhteliselt inimtühi ja kauplejad ei viitsinud meie pärast eriti võisteldagi.
Chillisime
seega rahulikult mööda kitsaid vanalinna tänavaid ringi ja tegime juttu
kaupmeestega. Üks neist püüdis meile selgitada, miks kahepoolne damasci
laudlina on kena: "see on ju justkui George W Bush, selline
kahepalgeline ja mõlemalt poolt kasutatav..."
Süürias
tunduvad inimesed olevat lihtsamad kui Liibanonis. Siin küsib iga
tänaval vastutulija su päritolumaad ja vastuseks kõlab ikka ja jälle:
"Welcome to Syria". Inimeste sissetulekute tase näib olevat madalam,
keskmine kuupalk pidavat olema ca 2000 EEKi kandis. Tänavatel liikuv
autopark on tagasihoidlikum kui Liibanonis ja seda kindlasti ka kõrge
importmaksu pärast.
Kogu riigi rikkus on riigi omanduses, sest ka kõik suurimad infrastruktuuri ettevõtted on erastamata (sh suur naftatööstus).
Samas
on rahvas rahul oma juhiga Bashar al-Assad'iga, sest tema võimuloleku
jooksul on riik avanud end maailmale ning selle märgiks on kasvõi
interneti lubamine ning erapanganduse teke. Kõik see on toimunud aga
väga lühikese aja jooksul viimasel paaril aastal ning seeparast on ka
pangatoimingud kohalikele veel suhteliselt võõrad. Kaardiga
üldkäidavates kohtades maksta ei saa ja kui sellise koha leiad, siis
pead maksma krõbedat komisjoni, meie hotellis näiteks 11 protsenti. Ka
suuremad restoranid, kes veel paar aastat tagasi krediitkaarte
aktsepteerisid on täna selle lõpetanud, sest Iraagist on sisse tulnud
palju võltskaarte ja muidugi ka võltsraha. Kõige tähelepanelikumad
ollakse USDide suhtes, mida kontrollitakse mitu korda alati üle.
Palmide oaas
Süüria
suurimaks väärtuseks on ajaloolooga seotud kohad. Üheks selliseks on
kindlasti Palmyra (tõlkes: palmide oaas), mis paikneb Süüria idaosas 50
hektaril keset kõrbeala.
Sõitsime
siia mitu pikka tundi läbi kõrbevälja, kus kahel pool teed käis meiega
kaasas vaid tugev kõrbetorm, varjutades ära isegi päevavalguse. Mõni
üksik maja, mis tee äärde jäi oli justkui liivasse mattunud. Teede
ääres olid sildid Iraaki, kuhu oli vahepeal vaid 100 km, teepausiks oli
püstitatud kohvik nimega Bagdad. Süüria armee tugipunktides töötasid
lokaatorid aktiivselt ja väidetakse, et ka Al Qaida väljaõppelaagrid
asuvad siinkandis.
Palmyras, kus valitses võimukas kuninganna
Zenobia, on väga hästi säilinud roomaaegne linn. Linn sai küll
purustusi 1089. a toimunud maavärinas kuid selle kohta, et ta ehitati
esimesel aastasajal, on templikohad hästi säilinud. Palmyra kohal
kõrgub mäe tipus kindluse-laadne tsitadell, mis öisel ajal on
valgustatud ja särab üle kogu linnakese. Linn on suurel kõrbealal ja
selle vaatamiseks saab soovi korral kasutada mugavat kaamelitaksot.
Palmyra asub tänase uue linna külje all. Iidse linna peaallee on üle 1
km pikk ning palistatud taevasse kõrguvate sammastega. Vanade roomlaste
linnu iseloomustavad pikad ja sirgelt kulgevad peatänavad, mis on
ääristatud kõrgete sammastega. Apameas, mis jäi Aleppo lahedale, asub
roomlaste ajast pärit linn, kus peatänava pikkus on 2 km ja millel on
astunud ka Aleksander Suure jalg. Pikkade tänavate ja kõrgete
sammastega demonstreerisid linna loojad oma grandioossust ning jätsid
väga suursuguse tunde endast ka linnatänavatel liikujaile.
Peale
rooma-aegse linna müüakse siin hoogsalt ka beduiinide rahvuskultuuri.
Sõime kohalikku rooga Mansaf'i, mis osutus riisiks koos lamba ja
kanaliha ning lisatud pähklitega. Päris maitsev ja serveeritud
autentsel beduiinivaagnal.
Palmyrast Damaskuse poole liikudes
tegime jõuluõhtul peatuse 1400 m kõrgusel asuvas maalilises mägikülas
Maalulas. Teel Maalulasse hakkas sadama vihma, mis mäe külgepidi
tõustes lörtsiks ja seejärel lumeks muutus. Kohale jõudes leidsime eest
väikse külakiriku, mis oli lumme mattunud ja parimat kokkusattumist
jõuluõhtuks andis siitkandist otsida.
Maalula
on ainuke koht maailmas, kus inimesed räägivad veel samas keeles, mida
kasutas Kristuski - aramea. Siin on tegev 300ndast aastast pärit kirik,
koos iidse altariga. Kuulasime aramea keelset Meie Isa palvet,
jumalateenistus ise peeti araabia keeles.
Jõulud Damaskuses
Ööbima
tulime Barada jõe veerel asuvasse Damaskusesse, kus meid tervitas
Aiman, kelle kontakti olime juba kodus olles soetanud. Aiman on
tegelenud Eestist pärit turistidega ja oli lahkesti meid valmis
Damaskuses saatma, et meil midagi olulist nägemata ei jääks. Esimese
asjana sõitsime üles mäkke Damaskuse panoraami imetlema.
Ilm
oli suhteliselt sombune ja jäigi arusaamatuks, kas see oli sudu või
vihm. Linna panoraami vaatlusplats pidi olema kohalike seas väga popp
just suveajal, kui siin kihavat tõeline suurlinna melu. Praegu on talv
ja turiste peaaegu, et näha polegi, ilm on jahe ja sajab päris tihti.
Vaatasime täna ka juba lahtiste silmadega ringi, et äkki peaks isegi
lisakampsuni siit turult kaasa haarama. Kuid kuna edasine teekond viib
aina lõuna poole siis loobusime sellest mõttest. Küll aga tekkis kange
vajadus sooja naha vahele saada ja pugesime selleks vanalinna nooblisse
restorani "Elissar". Tellisime 4 cl Smirnoffi ja jäime ootele.
Särasilmne kelner saabuski õige pea, kaks teeklaasi ja... kooritud
porgandid sakummiks kaasas. Viin oli soe, et mitte öelda kuum ja
maitses seetõttu üsna kummaliselt. Krõbistasime siis porgandid
kinnisilmi peale ja kujutasime ette, et nosime hapukurki. Mis teha,
viina serveerimisest nad niisiis palju just ei tea. Alkoholi on siin
üldse vähe näha ja kohalike seas ta hinnatud kraam ei ole. Vastupidine
olukord on aga tubakaga. Seda on siin kogu õhk täis. Ei ole hetkegi kui
keegi sulle suitsu näkku ei pahviks, Aimani sõnul on suitsetamine neil
veres vesipiibu tõmbamise traditsiooni tõttu.
Kuna koht oli aga
meeleolukas, siis otsustasime siia õhtul ka jõulusöögile tulla.
Restorani peakokk oli selleks puhuks erimenüü koostanud ja kiledahäälne
araabia laulja oli kohale tellitud kallite külaliste meelt lahutama.
Kuna esimese tunni tegeldi juhtmete vedamise ja kõlarite paigutamisega
siis sel ajal sai veel rahulikult vestelda ja toitu nautida, pärast
tuli jutuajamine ära unustada. Poiss laulis kohalikku pop-muusikat
kõigest hingest (loe: täiest kõrist) ja iga laulu lõppu saatis kohalike
fännide vali aplaus. Toit oli aga maitsev. Esimene käik koosnes
paljudest kastmetest ja juurviljavalikust, siia juurde kohalik leib ja
oliivid. Põhiroaks oli kalkun riisiga, mis oli jõuluroana veidi
ootamatu kuid dessert korvas selle täiega - lauale toodi imelised
šokolaadikoogid, millesse olid plastmasspäkapikud ritta torgatud.
Taksosõit
ei sujunud Damaskuses aga pooltki nii ladusalt. Tundsime hetkeks
sarnast situatsiooni kui Hiinas, kus ükski taksojuht ladina tähti ei
mõistnud. Kuidagi ootamatu oli, et isegi riigi olulisimat muuseumi
(National Museum) ei suudetud häälduse põhjal tuvastada. Selleks, et
meie soovi mõista sõidutati meid Damaskuse Sheratoni kus uksehoidja
tõlkis meie muuseumisoovi araabia keelde. Kui küsisime kohalikelt, kust
võiksime leida pancace restorani, suunati meid Bank of Arabia juurde...
Meie
tore süüriapärase sisehooviga hotell asus Damaskuse vanalinnas. Siin
saime taas tuttavaks mitme kohaliku süsteemiga, millest üks on kütmine
vaid kindlatel kellaaegadel. Küte lülitatakse sisse vaid ööseks ja
hommikul võetakse taas välja. Väljas on aga suhteliselt jahe ning
vanalinna majad on kõrgete lagedega, seega päeval toas olla ei tasu.
Öösel on mõnusalt soe kuid meie sisehoovi oli enda valdusesse võtnud
kohalik kassiemand. Tema kiledahäälne haukumisele sarnanev kräunumine
ei lasknud esimesel ööl kellelgi korralikult magada. Teisel õhtul
korraldasime koos hotellipersonaliga korraliku haarangu ja ühiste
jõupingutuste tulemusena suleti kassiemand ööseks pesuruumi. Uni oli
tunduvalt magusam ja magada sai lausa esimese mošee kutsungini ca 5.30
paiku.
Jõulupüha esimesel päeval tegime vanalinnale ringi peale ja
nautisime Damaskuse arhitektuuri, kokku on linnas ca 200 mošeed ja
igapäevaselt töötab neist ca 70. Külastasime Damaskuse suurimat ja
islamimaailma üht tähtsaimat – Umayyad’ mošeed, seiklesime mööda
kitsaid tänavaid ja tegime tuuri ka rahvusmuuseumis.
Damaskusest
liikusime edasi lõuna poole Bosrasse, kus külastasime suursugust
roomlaste amfiteatrit. Linn on esimene nabatealaste asundus ja
roomlaste valitsemisajal oli ta Jordaania jõe idakalda pealinn. 12.
sajandil toimunud maavärinas sai linn palju kannatada kuid amfiteater,
15 000 inimest mahutav grandioosne ehitis, on tänini maailma paremini
säilinud roomlaste teater. Amfiteater on tumedast kivist, mis eristab
teda eelnähtud roomlaste ehitistest.
Ohtuks
jõudsime Jordaania piirini, et sõita edasi pealinna Ammani.
Kokkuvõtteks võib öelda, et Onu Sami hirmujutud Süüriast kui "kurjuse
telje" riigist jäid meil kogemata. Süürlased on sõbralikud ja abivalmis
inimesed, kes on rõõmsad iga külalise saabumise üle. Nad on üllatavalt
euroopalikud, linnapilt kaasaegne ning kohati on ainus eksootika
araabiakeelsed sildid.
Üllatas
aga tõsiselt see, et meie ootused kohtuda sügavalt moslemistliku
ühiskonnaga ei täitunud. Tänavatel ja tavasituatsioonides oli
regulaarselt palvetajaid vähe, võrrelduna näiteks "liberaalset"
moslemiusku oleva lääne-Aafrikaga, kus kohtas palvetajaid lausa igal
sammul.
Islami sünniriiki Saudi Araabiasse me teekond sel korral
siiski ei vii kuid sisimas küpses soov see kunagi kindlasti ette võtta.