Reis ühte imetabaseimasse maailma
detsember 2017 - jaanuar 2018
Antarktika
”Oleme
ületamas Malvinase saari”, kõlab piloodi eriliselt rõhutatud hääl hetkel, kui
oleme jõudnud Falklandi saarte kohale. Hääletoon ei jäta hetkeksi kahtlust, et tegemist
on Argentiinale kuuluva maatükiga, mida Britid neilt ajutiselt ja ülekohtuselt
on ärastanud. Tundub, et see arm Argentiinlaste südames ei parane vist kunagi.
Liigume
Malvinasest pisut edasi ning ületame Magalhaesi väina mis eraldab Tulemaad
Patagooniast ning saab ühtlasi ka mõtteliseks piirjooneks, mis jätab selja taha
Buenos Airese turvalise linnamelu ning
väsitavad lennutunnid üle Euroopa ja Atlandi. Libiseme üle karmide teravate
lumega kaetud mäetippude, imeilusate sügavate orgude ja veesilmade, kuni
pöördume Beagle’i väina kohale, kus lennuk kõrgmägede vahelistes tugevates
tuuleiilides lõpuks edasi tagasi kiikudes rattad vastu maad surub. Oleme
jõudnud Ushuaiasse. Kolmkümmend tundi lendamist ja oledki teiselpool maakera,
tänapäeval käib see ikka kiiresti.
Stardikoht
teisel pool maakera
Ushuaia
väike puuarhitektuurne lennujaam meenutab esmapilgul pisut Lapimaa põhjamaiselt
karget interjööri. Lipsus ja ülikondades inimesi siin naljalt ei kohta, siia
tullakse enamasti vaid selleks, et matkata Tulemaa karges looduses või asuda
Antarktikasse seilavale laevale.
Ilm
ja loodus on siinses Ladina-Ameerika kaugeimas nurgas tõesti uskumatult karm ja
muutlik. Ühe päevaga võid kogeda kõiki aastaaegu - hetkega võib krae vahele
sadada sügiskülma vihma, seejärel särab taas päike nii, et kisu või ennast T-särgi
väele, siis aga äkitselt langeb lund, mis ühel hetkel asendub taas kevadise
päiksekiirgusega. Ja nii mitu korda päevas. Kuigi Ushuaia asub ekvaatorist lõuna
poole pea sama kaugel, kui Eesti põhja suunas, siis meil eestimaalastel on
põhjust tänada sooja Golfi hoovust, mis Põhjamaadesse mõõduka kliima toob ja
aeg-ajalt ka sooja suve pakub. Ushuaialased peavad aga leppima külma Humboldti
hoovusega, mis ei lase siin kunagi temperatuuril üle kümne kraadi tõusta. Veel
sada aastat tagasi oli siinne piirkond asumisele saatmise sihtpunktiks, siia
saadeti oma karistust kandma sarimõrvarid ja poliitvangid. Tänapäeval tullakse
vabatahtlikult ning tulijate vool on aina kasvamas.
Aklimatiseerumiseks
jäi meil poolteist päeva. Kasutasime seda aega, et külastada Teravmägede
rahvusparki, astuda sisse kontinendi lõunapoolseimasse postkontorisse, uidata
Ushuaia kaldapealsetel paralleeltänavatel, süüa suurepärast lamba- ja
veiseliha, kohtuda lõpuks kõigi kümne reisikaaslasega ning võtta üheskoos vastu
jõulud koos praekapsa ja verivorstidega. Selle viimase eest oli hoolitsenud meie
tiimijuht Tiit Pruuli ning see mõjus tõesti hästi – kodune tunne tuli kohe
peale ning hää oli meenutada kõiki neid, kes meid jõuluhõngulisse koju saatma
jäid.
Start
Antarktikasse
E-T: 25-26.det
Laevale
astusime jõulu esimesel pühal. Meie 12ks päevaks koduks olnud laeva nimi oli
Sea Spirit, väga sümboolne. Kust mujalt kui Drake väinas või Kap Hoornis seilates
merejumala muutlikku meelt proovile panna. Antarktikasse saab mööda vett laias
laastus kolmel erineval moel – jahiga, ekspeditsiooni laevaga või turistide
jaoks kohandatud kruiisilaevaga. Meie laev oli viimast tüüpi. Olen ise rännanud
maailmas valdavalt seljakott seljas, vältinud turismipakette ja kruiisilaevasid,
kuid Antarktika puhul tuleb tõdeda, et väga palju muid taskukohaseid valikuid
ei ole. Kokku liigub siinsetes vetes seda sorti laevu üle kolmekümne ja nende
arv on kasvamas.
Meie
laev mahutas pisut üle saja reisija ja ligi 70 meeskonna liiget. Saja reisijaga
laeva loetakse siinsetes vetes seilavate laevade hulgas pigem väikeseks aluseks.
See on ka oluline selleks, et vastavalt Antarktika reeglitele ei saa maale
korraga rohkem kui sada inimest, mis seab suurematele laevadele olulisi
piiranguid. Pardale oli kokku tulnud 19-st rahvusest inimesi, moodustades väga
värvika ülemaailmse seltskonna. Väga rahvusvaheline oli ka laeva meeskond –
teenindav personal oli valdavalt filipiinlased, kapteni sillal venelased,
14-liikmelises ekspeditsiooni meeskonnas oli rahvusi igast maailmanurgast, kõik
valdavalt doktori kraadiga. Ajas ette tõtates võin öelda, et kogu meeskonna
hoolivus oli fantastiline. Kõik see, kui hästi oli kõik läbi mõeldud ja
korraldatud kuni viimse detailini, oli lausa hämmastav.
Niisiis,
Antarktika oli justkui juba käega katsutav, meie meeled olid valmis, kuid ees
ootas veel rohkem kui tuhat kilomeetrit veeteed. Esmalt sadakond kilomeetrit
mööda Beagle’i väina kuni Atlandi ookeanini ja sealt edasi juba tuhat
kilomeetrit üle maailma kõige kurikuulsama veetee –Drake’i väina, kus kohtuvad
Vaikne ja Atlandi ookean, kus võib kogeda maailma kõige tugevamaid tuuli, näha
kõrgeimaid laineid ning kus ilm võib muutuda mõne tunni jooksul tundmatuseni.
Drake väina
ületamine
Laeva
esimene briifing lõppebki Drake’i ilmaennustusega. Meie sakslasest
ekspeditsiooni juht Jan Bryde näitab meile ilmse mõnuga kõigepealt ilmekaid
pilte Drake’i väinast – tualeti seinale kinnitatud anumas oleva vedelseebi 45
kraadiseid kaldenurki, 10-15 meetri kõrguseid laineid, laeva illuminaatoreid,
mis on muundunud pesumasina luukideks ja tagatipuks veel ka orkaani
märgistavaid tulipunaseid kontsentrilisi ringe ilmakaardil.
Saal
on seda kuulates täiesti haudvaikne, … ega pääsu ju enam ei ole. Kuniks Jan
lõpuks mängulise kergusega slaidile kuupäeva lisab, … selleks oli tema eelmise
reisi Drake väina ületamise kuupäev.
Suur
vabanemine ja hetkeks hingavad kõik kergendatult. Vaid mõned päevad tagasi koges
eelmine grupp Drake`i väina ületades üle 12 meetri kõrguseid laineid.
Meile
said õnneks osaks oluliselt leebemad ilmaolud oma 3-4 meetriste lainetega. Meremehed
ütlevad, et tegelikult ongi siin vaid kaks valikut - kas Drake`i shake või Drake`i lake. Meile andis loos Drake`i lake`i,
mida juhtub vaid paarkümmend päeva aastas.
Rahulikud
ilmaolud andsid võimaluse osa võtta laeval korraldatud suurepärastest
loengutest – sissejuhatus Antarktikasse,
Antarktika avastamislugu, Antarktika linnud, fotografeerimisvõtted
Antarktikas ja palju muud asjakohast. Nauditav on kuulata oma ala tipp asjatundjaid,
kes lisaks teadmistele neid ka vaimustunult jagavad.
Meie
laev aga rühkis edasi, hoides kiirusena keskmiselt 13 sõlme tunnis, mis teeb
ööpäevas pisut üle 300-ja miili ehk ligi 600 kilomeetrit. Sama päeva õhtul
ületasime konvergentsi joone, mis oli esimeseks oluliseks vahetähiseks teel
Antarktikasse. See on 30-50 kilomeetri laiune Antarktikat ümbritsev looduslik piirjoon,
mis läbib Atlandi, India ja Vaikset ookeani ning kus soojad ja külmad veed kohtuvad.
Konvergentsi joon ei eralda mitte ainult kahte erinevat hüdroloogilist
piirkonda, vaid ka kahte eripärast mereelustikku ja täiesti eri kliimat. See
loob eeldused suurepäraseks kasvulavaks väikesele krevetti meenutavale Antarktika
krillile, mis on omakorda oluliseks söögipooliseks nii vaaladele, hüljestele
kui ka pingviinidele. Selle piirjoone ületamine tähendab jõudmist Antarktika
vetesse ehk Lõuna-Jäämerre, mida tunnetasime ka kiiresti jaheneva
õhutemperatuuri järgi.
Silmapiiril Antarktika
K: 27.det
Järgmise
päeva hommikuks oli see vähenegi laine, mis eelmine päev meid kaisutas,
olematuks muutunud. Kaugel taamal märkasime esimesi jäämägesid, mis andis
märku, et oleme lähenemas Lõuna Shetlandi saarestikule. Shetlandi saarestik
sirutub üle viiesaja kilomeetri paralleelselt Antarktika poolsaarega ning on
saanud oma nime Šotimaa põhjakaldal asuvast samanimelise saarestiku järgi.
Mõlemad nad asuvad samal kaugusel lõuna ja põhja poolustest.
Esmakordselt
nägime ka laevaümber tiirutavaid tormilinde ning taamal paistis veest laisalt välja lohisevaid
küürselgvaalade selgu.
Ilm
oli suurepärane, päike säras ja vesi virvendas silmipimestavalt. Meie
ekspeditsiooni juht Jan väitis, et alates 1994. aastast on ta ületanud Drake’I
väina 120 korda, kuid nii rahulikku väina pole ta veel kunagi juhtunud nägema.
Sestap otsustas Jan koos kapteniga laeva ankurdada, et saaksime keset Drake`i kummipaatide ehk zodiaakidega
lainete vahele laskuda ja mere elu lähemalt uurida. Ajasime esmakordselt soojad
riided selga, parka oli kingituseks laeva poolt, lisaks saime kasutada ka
spetsiaalseid sooja voodriga kummikuid, mida iga kord enne laevalt lahkumist ja
naasmist desinfitseerivas vedelikus puhastada tuli, välistamaks bakterite
vahetust. Laevalt väljapääs toimus nagu
hotellituppa minnes: tõmbad aga oma kaardi läbi lugeri ja võidki laevalt
lahkuda ja sama pidi tegema ka tagasi tulles. Logistika käis väga kiiresti, ligi poole tunniga oli kõik
see mees paatidega lainete vahel. Kohalikus kergliiklusvahendis ehk
kummipaadis olles tunnetad vaalade liikumist hoopis teisiti kui suures laevas -
adud nende kuni 15 meetri pikkuste ja üle 30-ne tonni kaaluvate vee-elukate
tegelikku suurust ja suurtsugusust. Vaalad esitlesid end meile
graatsiliselt - mitmekesi korraga suurel
kiirusel ja tonne vett laiali ajades, üles-alla tõusmas ja langemas. Eriti
võimas vaatepilt on kui vaalad peale kahe-kolme kordset vee välja puhistamist end sukelduma sätivad
ja seejärel saba justkui hüvastijätu lehvituseks kõrgelt veekohale tõstavad.
Jalg maale
Sama
päeva õhtul ootas meid ees esimene tõeline maiuspala – peale kahe päevast mere
teekonda saime astuda esmakordselt Antarktika pinnale. Meie esimeseks jala maha
paneku kohaks oli kapten valinud Yankee loodusliku sadama Greenwichi saarel. Kõigepealt
läks zodiaak meeskonna liikmetega, kes toimetasid maale spetsiaalsed anumad,
kus olid hädavajalikud vahendid nö ellujäämiseks, kui vahepeal peaks ilm nii
karmiks kiskuma, et laevale ei ole mõneks ajaks võimalik tagasi minna. See
tehtud, järgnesid kõik ülejäänud.
Rannas
kohtusime esmakordselt eesel- ja valjaspingviinidega.
Käimas oli aktiivne haudumisperiood ning nii mõnigi pingviinitibu oli end juba
ema kõhu all soojendamas. Midagi pole öelda, oma silmaga selle nägemine on väga
emotsionaalne hetk. Meid nad justkui nagu ei märganudki, tatsasid mööda randa
edasi tagasi ringi, laskmata inimeste vaimustunud pilkudel ja fotoaparaatidel end
häirida.
Antarktika
pealinnas
N: 28.det
Hommikul
kell kuus viis une pealt piiksuvad telefonid, mis ootamatult mobiili leviala
olemasolust märku andsid. Mobiililevi, Antarktikas? Uskumatu, aga nii see on.
Olime lähenemas Shetlandi saarestiku suurimale Kuningas Georgy nime kandvale
saarele, kus asub üsna lähestikku mitu uurimisjaama koos maapinnal kõrguvate
mobiilimastidega. Kuningas Georgy saarel on kokku kaheksa talvitumisjaama,
mistõttu nimetatakse seda aeg-ajalt ka mitteametlikuks Antarktika pealinnaks.
Bellinghauseni radadel
Meie
hommikuseks maabumiskohaks sai Eestimaalt pärit mehe ja ühtlasi ka Antarktika
avastaja nime kandev Bellingshauseni uurimisjaam. Kuigi jah, maailm tunneb seda
eelkõige vene maadeavastajana, on siiski hea tunne tõdeda, et juured on pärit
siiski Maarjamaalt.
Antarktika
esmaavastajana määratlemine ei ole
tegelikkuses olnud mitte lihtne tegu. Meiega reisil kaasas olev teadusajaloolasest
professor Erki Tammiksaar korraldas meile sellel puhul lausa pooleteisttunnise
loengu. Pikk jutt lühidalt, nii mitmegi mehe kasuks on märkimisväärseid fakte,
mis viitavad nende võimalikule esmaavastusele. Need võisid olla ka briti või
ameerika vaalapüüdjad Edward Bransfield või Nathaniel Palmer või samal
uurimisreisil koos seilavad Mirnõi laeval sõitev Lazarev või siis ikkagi Vostokil
sõitev Bellingshausen. Absoluutset tõde pole olemas, kuid enamuse teadlaste
arvamus kaldub siiski Bellingshauseni kasuks.
Kokku on venelastel Antarktikas 30 jaama, millest
25 on konserveeritud, 2 automaatsed ja vaid kolm mehitatud – Vostok, Mirnõi ja Bellingshausen.
Vostok on nendest kõige tuntum jaam, mis asub nelja kilomeetri paksusel
jääkilbil, mille all on järv. Tänaseks on puurimistega jõutud juba läbi
jääkilbi ja ammutatakse teaduslikeks uuringuteks üliolulisi setteid.
Bellingshauseni uurimisjaam asub lähestikku Tšiili ja Hiina
jaamadega. Tänu Erki heale jutuoskusele ja muljetavaldavatele erialastele
teadmistele avas vene uurimisjaama ülem meile nii mitmeidki uksi, mis muidu
suletuks jäävad, rääkides samas ka jaamas toimuvast elust-olust. Punktiks
i-peale tõstis Erkki kotist lauale koduse Vana Tallinna, mis kohe ka kohalikul
baariletil klaasidesse valati ja kuhu jaamaülem muuseas nii umbes paarituhande
aasta vanused jäätükid peale lisas. Nüüd on Vana Tallinn ka Antarktika jääga
ära testitud ja seal maitses see kohe eriti hästi J
Bellingshauseni
uurimisjaam on tuntud veel ka selle poolest, et see on ainus jaam Antarktikas,
kus on oma kirik, täpsemalt tegev õigeusu kirik. Mõõtmetelt küll väike, aga
seest väga ilusate ikoonidega kaunistatud. Kohalik kirikuõpetaja rääkis meile
kiriku saamisloost ning lõpetuseks laulis ka palve. Enne jaamast lahkumist sai suveniirikioskist
teele pandud ka postkaardid Eestisse. Nüüd saab põnevusega oodata, kui kaua
Antarktikast Eestisse post liigub.
Peale
lõunasööki liikusime aga laevaga edasi ning järgmiseks peatuskohaks oli Poolkuu
saar. Saarel on väga iseloomulikud kiviskulptuurid ning siin saime näha ka
esimesi valjaspingviinide kolooniaid ja ka esimesi Adelje pingviine.
R: 29.det
Cierva
Cove on sügav sissepääs Antarktika poolsaare lääne poolel, mis on ümbritsetud
karmidest mägedest ja dramaatilistest liustikest. Lahel laiub tõeline jäämägede
paraad, mõned murdunud kohalikust liustikust ja teised puhutud sisse lääne
tuulte poolt. Sissepääsu juures asub Argentiina baas Primavera, mis on
vahetevahel ka kasutuses. Siinne koht on tuntud ka merileopardide poolest. Viimased on mõõkvaalade järel suurimaid
röövloomi, süües pingviine ja ka krabihüljeste poeagasid. Ohtlikud on nad ka inimestele.
Sestap on tark vältida merileopardi ja veepiiri vahele jäämist.
Sõitsime
zodiaakidega sõna otseses mõttes jääsupi sees. Jäämäed olid harukordselt
mitmekesistes ja maagilistes värvides, sõltuvalt jää vanusest ja tekkeloost. Meie paadi juhiks oli sel korral
ekspeditsioonijuhi assistendist soomlanna Sanna, kes meenutades keskaegset
viikinginaist, sõidutas meid läbi jäämägede labürindi ning selgitas meeleldi
erinevate jäästruktuuride ja värvuste tekkeloogikat. Sanna on juba kaks korda
Antarktikas talvitanud ning lisaks ületanud suuskadel koos kuue norrakaga ka
Gröönimaa jääkilbi. Jää – see oli tema lemmikteema ning selle kohta luges ta
hiljem meile ka veel terve tunni pikkuse loengu. Kõik see keskkond ja jää olid
tõesti ebamaine. On raske uskuda, et asud planeedil Maa.
Ainuke
planeeritud peatumispaik, mis meil sellel reisil külastamata jäi, oli Portal
Point, mis laiub Charlotte lahe sissepääsul Recluse poolsaarel, Grahami maa
lääne kaldale. Olime Cierva Coves liiga pikalt zodiaakidega lahele jäänud ning
õhtune peale tulev udu ei võimaldanud enam randumist ette võtta.
L: 30.det
Vaid
üks protsent Antarktika territooriumist on jäävaba ning needki kohad asuvad
valdavalt vaid poolsaarel. Ülejäänud kaldafront on palistatud järskude jäiste
ja liustikuliste nõlvadega. Sestap pole ime, et mandrile jala maha panemine
polegi Antarktikas kõige lihtsam. Üks sellistest vähestest kohtadest on Neko
sadam (64,5 laiuskraadil). Sadam sai nime Norra vaalapüügi laeva järgi. Laht on
väga maaliline, ümbritsetud jäämägedest ja lõhesid täis liustiku servadest, kust aeg ajalt väiksemaid
ja suuremaid jääkamakaid raginaga vette vajub. Ilm oli fantastiline, päike
säras ning ümberringi peaaegu täielik tuulevaikus. Maabusime hommikul üheksa
paiku, ronisime lumisele nõlvale ning lihtsalt jälgisime ümbritsevat imekaunist
jääga ümbritsetud lahte. Ainsaks heliks vaid Eesel pingviinide aktiivsed
häälitsused oma pesitsuskohtades ja aeg ajalt ka liustiku jää kriginad-raginad
tükkide lahti murdumise kohtades.
Kuna
ilm oli suurepärane, siis toimus lõunasöök laeva viiendal tekil vabas õhu. See
on nagu filmis, päriselt. Istud lauas, päike särab, Antarktika jäämäed liiguvad
sust mööda, taamal on sulpsavad vaalad, sina aga naudid värsket rohelist salatit
ja mekid suurepärast Malbecki veini. Elu on ilus.
Sellist ilma koos vabaõhu lõunaga jagus meile
õnneks veel mitmel päeval.
Siit
edasi suundusime laevaga Paradiisi lahte, mis asub Antarktika mandri ning Bryde
ja Lemaire saarte vahel. Sõitsime zodiaagiga mööda kalda-äärt. Siin asub
mitteregulaarselt tegutsev Argentiina jaam, mis hetkel oli suletud aga see eest
pingviinide poolt tihedalt asustatud. Liustiku murdunud servadega lahesopp on muinasjutuline,
võttes erinevatel ajahetkedel eriskummalisi vorme ja peegeldudes lumivalgest
kuni tume siniste toonideni välja. Krabihülgeid, keda seni olime kohanud vaid
ühe kaupa, olid siin kõik kambakesi platsis. Ülimalt laiskadest liigutustest
võis välja lugeda, et null kraadi lähedane õhutemperatuur oli nende jaoks ilmselgelt
liiga palav. Hoolimata oma
nimest, ei söö krabihülged krabisid. Nende peamiseks söögiks on siiski krill.
Krabihüljeste suurimaks vaenlaseks on mõõkvaalad ja merileopardid. Viimased söövad
pea 80% nende poegadest.
Lumine ase
Vana
aasta viimase öö võtsime vastu lumehanges Antarktika mandril, ühel maalilisel
väikesel Paradiisi lahe soppi jääval liustikest ümbritsetud paarisaja meetrise
läbimõõduga saarekesel. Magamine oli sõna otseses mõttes lume sees, mingeid
telke ei püstitatud ning hakkama tuli saada vaid magamiskotiga. Alustuseks tuli
endale ase valmis teha ehk kaevata nii umbes poolemeetri sügavune piklik auk,
kuhu kummimatt asetada ning otse sinna peale tuli kerida magamiskott.
Küljealune ei olnud küll kõige pehmem, sest poole meetri pealt tuli jää juba
vastu, aga magamiskott on mõeldud suisa -18 kraadise külma tõrjumiseks, nii et
külma muret ei tekkinud.
Magama
jäämise endaga oli muidugi tõsiseid raskusi, sest polaarpäev ei tekita kordagi
arusaama, millal päev lõppeb või öö algab. Kui laevakajutis saad kardina akna
ette tõmmata ja päeva ööks mõelda, siis siin vaatad ja vaatad kesköist lõputut valget
taevalage, tead et kuskil seal peaks olema ka lõunarist kuid seda ööks mõelda
on pea võimatu.
Kui
aga lõpuks tekikotis ennast kookonisse keerad ning laagrikaaslased ka kõik
magama jäävad, siis langeb su peale ülimalt värske ja karge õhk, totaalne
vaikus, mida katkestavad aeg-ajalt vaid vaalade puhistamised ja hüljeste
sulpsatused. Fantastiline.
P: 31.det
Hommikune
äratus kõlas varakult viie ajal. Päike juba säras. Uneähmas üritad kõigepealt
aru saada, kus sa oled ja seejärel tõded taas kordumatust – oled kuskil teisel
pool maakera ei-tea-kus-lumeaugus müstilises Antarktikas. Sellised hetked on meeldejäävad
ja väga emotsionaalsed.
Lumine suvi
Tagasi
laeva jõudnuna võtsime suuna Lemaire`i väinale, mida aeg- ajalt kutsutakse ka
Kodaki väinaks, kuna tegemist on Antarktika enim pildistatud kohaga. 11
kilomeetri pikkune ja 1,6 kilomeetri laiune kanal on palistatud järsult
langevate kaljudega, mida mööda langevad liustikud, oma lõhelise ja
mitmevärvilise struktuuriga, muudavad selle imeilusaks vaatamisväärsuseks.
Kuna
detsember on alles suve algus Antarktikas, siis oli risk, et võib-olla ei õnnestus
kogu kanalit läbida, jää ei ole jõudnud veel sulada. Aga läks hästi ning sellel
hooajal sai see esmakordselt tehtud. Ühtlasi jõudsime ka oma reisi kõige lõunapoolseima
punktini, 65 kraadi ja 06 minutit. Siit edasi vaid 138 meremiili on juba lõunapolaarjoon,
aga sinnani praegusel aastaajal veel ei saa, selleks tuleb oodata veebruarini,
kui jääolud on paremaks läinud.
Vana
aasta õhtu viimaseks maabumiskohaks sai Port Lockroy jaam, mis rajati 1944.
aastal brittide poolt operatsioon Tabarin raames peamiselt militaarsetel
põhjustel, et kehtestada territoriaalne nõue ning seista vastu Saksamaa ja
Argentiina suurenevatele sõprussuhetele.
Antarktika
teatavasti ei kuulu kellelegi, kuid ometigi on täna seitse riiki, kes on
esitanud oma nõuded kindlale territooriumile. Antarktika poolsaare piirkonnas
on kattuvad nõuded lausa kolmel riigil korraga – Brittidel, Argentiinal ja
Tšiilil. On avalik saladus, et enamus tänaseid Antarktika „uurimisjaamu“ on
loodud peaasjalikult militaarsetel põhjustel, tagamaks nö kohalolek, kui
selleks peaks tekkima vajadus. Ning kuigi militaarne tegevus ja militaartehnika
on Antarktikas vastavalt rahvusvahelistele lepingule keelatud, on nii mõnedki
jaamad sõjaväelastega mehitatud.
Port
Lockroy ei ole täna enam tegevjaam, vaid muuseum, kus eksponeeritakse
täissisustusega ruume just sellisel kujul, nagu nad kuuskümmend aastat tagasi välja
nägid. Lisaks on siin ka maailma lõunapoolseim postkontor ja suveniiri pood,
kus üllatus-üllatus, eelistatuimaks maksevahendiks on krediitkaart. Kui enamus
Antarktika jaamu on üsna enesekesksed ja ei soovi väga uudistajaid sisse lasta,
siis britid näevad siin just võimalust nii enda reklaamida ja samal ajal ka raha
teenida.
Port
Lockroy on ka koht, kus esmakordselt hakati tegema ionosfääri vaatlusi ning kus
kogutud andmeid peetakse globaalse soojenemise tedvustamise aluseks. Täna on jaam
lahti vaid suvekuudel ning hetkel olid siin toimetamas neli naisterahvast, kes
kõik lahkelt infot jagasid koha ajaloo kohta ning aitasid samaaegselt turistidel
kopsakate hindadega suveniiripoes oma rahast lahti saada.
Hoolimata
inimeste tihedast sagimisest, ei lasknud aga pingviinid sellest end segada. Nii
mõnigi soojendas oma vastsündinud poegasid kõhu all otse peamaja ukse kõrval.
Aastavahetus
Vana-aasta
ära saatmine oli väga meeleolukas. Austraallaste ja jaapanlaste uus aasta algas
juba lõuna paiku ning nii võis pea iga tunni tagant kuulata kellegi hõiskeid
uue aasta tulekust erinevatel maadel. Kuna laeval kehtis Argentiina aeg, siis
Eesti uus aasta algas viis tundi varem, mida me ka pidulikult laeva tekil šampusega
vastu võtsime.
Kohtumine
Mõõkvaaladega
Keset
pidulikku õhtusööki tuli laeva kõlaritest äkitselt ekspeditsioonijuhi teavitus:
Orcas, Orcas laeva vasakul pardal. Rohkem polnud vaja öelda. Kõik tõusid
justkui üks mees ja tormasid välitekile. Laeva ümber oli ujumas kümmekond Mõõkvaala. Vaatepilt oli
väga majesteetlik. Tegemist on arukate imetajatega, ka delfiinidest
arukamatega. Erinevalt ülejäänud vaaladest, kes toituvad peaasjalikult
Antarktika krillist, on Mõõkvaalad tippkiskjad, kelle meelepäraseimaks söögiks
on hülged ja pingviinid, aga mõnikord ka teised vaalad ja haid. Mõõkvaalad
ujuvad grupiti ning peavad ka koos hüljestele jahti, tehes seda väga kavalalt ja
tunde kestva järjekindlusega. Näiteks kõigutades hüljest jääpangal seni, kuni
viimane lõpuks vaalade lõugade vahele libiseb. Hetkel tundus, et neil meiega selliseid
plaane vähemasti ei olnud ja nii nad vaid nautisid meie seltskonda kuni uue
aasta hommikuni välja.
Antarktikas
teatavasti puuduvad ajatsoonid, sest poolusele omaselt on see koht, kus kõik
ajatsoonid kokku saavad. See tähendab, et igaüks otsustab ise, mis riigi
ajavööndist nad lähtuvad. Kuna meie startisime Argentiinast, siis meie laeval
oli selleks Argentiina aeg. Samas võib aga kapten ise otsustada, mis on õige
aeg ning arvestades ilmaolusid ja päikese valgust, otsustatigi, et võtame
kohaliku uue aasta vastu hoopis kell pool üksteist. Nii me siis kogunesimegi
kõik laeva tekile, hoidsime ringis teineteisest käest kinni, ekspeditsiooni
juht pidas väga südamesse mineva kõne ning seejärel üks minut vaikust, kümme
kella lööki vana aasta ära saatmiseks ja üks kellalöök uue aasta tervituseks. Uus
aasta võis alata!
2018
E: 01.jan
Uue
aasta esimeseks päevaks liikusime laevaga oma viimasesse peatuspaika – vulkaanilisele
Deceptioni saarele. Viimane vulkaanipurse saarel toimus 1969 aastal ning peagi
ennustatakse uut. Saar on sõrmuse kujuline, mille keskel on vulkaani kraatri
kaelusega ümbritsetud varjuline laht, mis annab head tuulevarju ning on
seetõttu suurepäraseks kohaks varjumaks Antarktika heitliku kliima eest. Lahele
sisenemiseks on väga kitsas avaus, mis tagab ühtlasi ka selle, et kõrged lained
siia ei jõua. Veel viiekümnendatel aastatel oli siin kuni üheksa vaalapüügi
laeva koos baasidega. Vaalapüüdjate hävituslik tegevus on oma jälje jätnud.
Mingil hetkel suudeti hävitada väga lühikese ajaga ligi 90% kogu vaalade
populatsioonist.
Polaarsuplus
Täna
astusime viimast korda Antarktika pinnale. Tegime paarikilomeetrise matka
vulkaanilistel mägedel ning naasime laevale. Õhtuseks maiuspalaks oli ette nähtud
polaarsuplus. Kui koolitunnist teame, et vesi jäätub 0 kraadi juures, siis tegelikkuses
kehtib see magevee kohta. Antarktika soolases vees on külmumistemperatuur
oluliselt madalamal. Sestap oli ka meie ujumisvee temperatuuriks mitte pluss
kraadid vaid suisa -1.6 kraadi.
Ennem
vettehüpet laeva redelil seistes mõtled küll hetkeks, miks ma seda teen. Aga
valikut ei ole. Juba tulebki veest välja hea kajutikaaslane ja vana jääsupleja Andres
Lõhmus ja nüüd on sinu kord. Pikalt mõelda ei tohi, hüppad kohe vette ja siis
kiiresti eemale triivivale laevale tagasi. Pardale tagasi jõudes on kogu keha
karge nõelapistelise surinaga kaetud. Lõuna-Jäämeri võetud!
T-K:
02.03.jan
Keskööst
sisenesime Drake’I väina. Uskumatu, et seekord oli Drake veelgi tasasem kui
tulles, nii umbes 1-2 meetrise lainega. Kaks viimast päeva möödusid loengute
kuulamisega, mida oli reeglina paar enne ja paar pärast lõunat. Kõik alati väga
haaravad. Õhtuseks kino vaatamiseks veeretati pidulikult saali popkorni masin,
et hakkaksime juba vaikselt maabumise aklimatiseerumisega pihta.
Kuna
ilm oli suurepärane, siis otsustati, et sõidame ka Kap Hoorni alla. Kuna Kap Hoorn
kuulub Tšiilile, siis maksimaalne lähedus sai olla kolm mere miili. Sellest
täiest piisas. Tegemist on sümboolse kohaga ning on väga-väga harva, kui ilm
lubab siinseid kruiisitajaid Kap Hoorni
lähedusse. Tihti ei näe seda tippu isegi Hoorni neeme ületajad, sest udu ja
liiga kõrged lained varjavad seda. Meie nägime ja see oli ilusaks punktiks meie
reisile.
Ushuaiasse
jõudsime hommikul kella seitsmeks.
Tagasi maa
peal
Alles
mõned päevad hiljem Buenos Airese soojades temperatuurides hakkad tasahilju aru
saama, kus sai ära käidud. Kõik see tundub väga-väga ebamaisena ja mitterealistlikuna.
Antarktika
on kahtlematult kontrastide maa – see on kõige külmem ja tuulisem koht
maamunal. Õhutemperatuur on Antarktikas tihti petlik näitaja ning seda saime
kogeda ka omal nahal. Samamoodi nagu mägedes on kaugusest olulisem teada aega
sihtpunktini jõudmiseks, on Antarktikas õhu temperatuurist olulisem pigem tuule
tugevus. Ka tagasihoidlikud pluss kraadid võivad kõvas tuules muutuda
väljakannatamatult jäiseks. Tänu karmile kliimale ja puutumatusele on Antarktika
sisuliselt viiruste ja pisikute vaba. Kui seal liiga palju talvituda, on oht et
kaotad immuunsuse nende vastu. Paljud koerad keda Antarktikas rakendi vedamisel
kasutati igas tahes kodumaale naasmist üle ei elanud, sest vastupanu võime oli
kadunud.
Lisaks
külmadele ja tuultele on Antarktika ka kõige kõrgem kontinent, keskmise
kõrgusega 2 kilomeetrit tänu kogu mandrit katvale jääkilbile. Üllatuslik on
see, et Antarktika on lisaks ka maailma suurim kõrb tänu oma väga madalatele
sademete hulgale, olles sellega ka kõige kuivem koht maailmas. Seejuures on Antarktikas
60% kogu maailma mageveevarudest, seda loomulikult jäätunud kujul. See fakt viib
vägisi ohtlikule mõttele, et kui eelmise sajandi peamiseks maavaraks oli nafta,
mida leidub ka siin, aga väga raskesti kättesaadavana, siis pole ju välistatud,
et 21.sajandi üheks olulisimaks maavaraks võib kujuneda hoopis joogivesi. Üks
ülirikkur olevat juba plaaninud suuremat sorti jäämäge Aafrika rannikule laevatada.
Õnneks jäi see seni vaid plaaniks.