Paraguay: Encarnation ja Jesuiidi missionid
november 2012
Ladina-Ameerika vol.2
Paraguaisse
plaanisin siseneda läbi Argentiina piirilinna Posadase, kuhu saabusin
Cordobast. Posadas on üle ootuste sõbralik väikelinnake, kui nii võib öelda
rahvaarvult Tallinna suuruse linna kohta. Lõpuks ometi jõudsin troopikasse ning
seda on tunda nii taimestikust kui ka loomulikult temperatuurist, mis päeva
keskpaigaks tõuseb 40ne kraadini. See on just täpselt selline palavuspiir, kus
sisuliselt keskpäevast kuni kuueni õhtul tänavatel inimesi liikumas ei näe. Siestadega
on päevaplaani sättides suhteliselt raske harjuda. Kui otsustad pisut hilisema
lõunasöögi kasuks, ehk siis nii peale keskpäeva, saad järgmise söögi parimal
juhul alles õhtu üheksast. Aktiivne tegevus käib sisuliselt vaid hommikul 8-st
12-ni ja õhtul 20-st 24-ni. Vahepeal lihtsalt magatakse. Ja kus ongi tegelikult
öeldud, et inimene peaks vaid korra ööpäevas magama? :)
Posadas endas märkimisväärseid
vaatamisväärsusi ei ole. Linn on peamiselt väravaks, kust külastada ajaloolisi jesuiidi
misjone, Ibera märgalasid ning liikuda edasi kas Paraguaisse või Iguazusse.
Minu peamiseks eesmärgiks ongi siin tutvuda jesuiidi misjonidega, mis asusid
tänase Argentiina, Brasiilia ja Paraguai territooriumil, kokku oli neid kolmkümmend.
Kuna Paraguais on nad kõige paremini säilinud, siis oli see hea põhjus käia
Paraguais - külastada Posadasest üle Parana jõe asetsevat piirilinna
Encarnationi ning kahte misjonit, mis asuvad umbes 60km linnast.
Pilt muutub kiiresti, kui vahetada
riiki. Paraguai on vaesuselt Ladina-Ameerikas eelviimasel kohal peale Boliiviat
ja seda kogeb üksjagu ka silmaga. Ka mestiitse - valgete ja indiaanlaste
järeltulijaid on siin tänavapildis juba märgata, kuid siiski mitte
silmatorkavalt. Lootsin, et siin võiks olla koht, kus näha ka huvitavaid kohalikke
põliselanikke - guaraani indiaanlasi, siis tegelikkuses neid tavakeskkonnas
siit enam ei leia, nende nende olukord trööstitu. Guaraane võib näha oma
traditsioonilist eluviisi viljelemas vaid veel Paraguai sisemaal, peamiselt
Chacos, mujal on tegemist teisejärgulise seltskonnaga, kes on sisuliselt sõna
otseses mõttes valgete poolt mudasse tambitud. Kui andide piirkonnas, eriti Ecuadoris,
Peruus ja Boliivias on kõrgmägedes domineerivalt vaid põlisrahvad, siis mida
lähemale merepinnale, seda vähem põliselanikke kohtan.
Aga tagasi jesuiidi misjonite juurde.
Tegemist on ühe põneva sotsiaalse eksperimendiga, mis algas 16-ndal sajandil ja
kestis kokku poolteist sajandit. Tuntud valgustaja ja filosoof Voltaire nimetas seda omal ajal lausa
humaansuse triumfiks. Kui reeglina dikteerisid valge kolonisaatori tegevust
vaid rahalised huvid ning oma religiooni imporditi tule ja mõõgaga, siis siinses
piirkonnas läheneti risti vastupidi. Jesuiidi preestrid pakkusid guaraani
indiaanlastele omalt poolt peavarju, kõhutäidet ja kaitset orjapüüdjate ning
röövrünnakute vastu.
Vastutasuks
ootasid nad põliselanikelt religiooni omaksvõtmist ning panustamist
ühistöödesse. Samas ei surutud guaraanidele vägisi peale hispaania keele
õppimist ning isegi usuküsimustes oldi leebed, kuid selgelt keelustati
mitmenaise pidamine ja osaliselt esinenud kannibalism. Iga guaraan võis
vabatahtlikult kommuuniga ühineda ning kui soovis, siis ka vabatahtlikult
lahkuda. Sellelaadsed kommuunid kasvasid kiiresti, kokku kolmkümmend tükki,
ning kõrghetkel oli seal kokku ligi 100 000 guaraani.
Misjonid
ehk kommuunid olid väga hästi organiseerunud ning valgete preestrite hulk oli
reeglina vaid kaks inimest kommuuni kohta. Nii et kõik vajaliku tegid guaraanid
ise koha peal ära. Algselt ehitasid puurajatisi, kuid mida enam kommuunid
paisusid, hakati tasapisi looma ka kivist ehitisi, mis lõpuks kasvasid
muljetavaldavalt suurteks kindla struktuuriga linnakuteks, mille keskseks
kohaks olid märkimisväärselt suured ja uhkete kaunistustega kirikud. Ja seda
kõike loodi sisuliselt ei kusagile ehk keset sügavat džunglit. Katoliku
religiooni ning guaraani uskumuste segunemisel kujunes välja ka huvitav stiil
muusikas, maalimises, tantsus ja käsitöös.
Ükski
paradiis ei kesta aga igavesti. Sedavõrd kuis jesuiitide mõju põliselanike
hulgas kasvas, tekkis kolonisaatorite hulgas üha enam trots ja pahameel ning
õige pea hakati edastama Hispaania kuningale väärinfot, et jesuiidid on rohkem
lojaalsed oma ideedele, kui Hispaania kroonile, mis viis lõpuks misjonid
keelustamiseni ja ettevõtmise järkjärgulisele väljasuremisele.