Omaan
november - detsember 2016
Reis ümber Pärsia lahe
Teekond Muscati lennujaamast pealinna teises otsas asuvasse
linnaossa Muttrahisse kulgeb mööda neljarealist magistraali kiirusega 120 km
tunnis. Ei teagi mäletavat ühtegi pealinna, kus nii kiiresti linnas sõita
saaks. Selleks on ka oma põhjus. Muscat on kitsas kuni 50 kilomeerine maariba,
mis on pressitud mere ja mäeaheliku vahele. Valitseva Sultani Qaboosi nimeline
kiirtee on peamiseks arteriks, mis ühendab eri linnaosasid ja võimaldab
sedaviisi kiirelt vahemaid läbida. Esimene, mis linnapildis silma torkab on ühtlaselt
valge, puhas ja suhteliselt madal hoonestus, ei ühtegi pilvelõhkujat. See on ka
see, mis jätab Muscatist juba esimese hooga väga sümpaatse mulje. Võib vaid
ette kujutada, milline kiusatus võis olla minna kaasa ülejäänud naabrite - Dubai või Abu Dhabi võidujooksuga maailma kõrgeimate hoonete
peale. Sellega seoses meenuvad ka kunagised diskussioonid Tallinna
kilukarbisilueti säilitamise kaitseks, et mitte reostada linnapilti
kõrghoonetega. Aga ei, siin on aetud oma eristuvat joont. Respekt!
Valisime ööbimiskohaks Muttrahis samanimelise hotelli, mis üllatas
meid väga sõbraliku hotelli-personaliga. Suureks värskenduseks oli siin ka
esmakordselt koht, kus õlut pakuti. Peale kolmenädalast kuumust mõjus see tõeliselt
kosutavalt. Sättisime end sisse ning läksime veel samal õhtul tutvuma palju
soovitatud Muttrahi turuga, mida Araabia maades kutsutakse souq`iks. Souq oli
tõesti väga eksootiline, aga kuigi vormilt araabiapärane, siis sisult täiesti
indiapärane. Omaani enda käsitööd võis siit hea otsimistööga pisut leida, aga
see on selgelt vähemuses. Ei pingutaks üle, kui ütleks, et souq on hindude
poolt ära kaaperdatud. Pea kõik müüjad olid sisserännanud hindud ning ka enamus
müüdavast kraamist oli toodud Indiast. Mis iseenesest on samuti väga vahva ning
kindlasti parem kui odav Hiina kraam, aga kindlasti mitte see, mida paljud siia
otsima tulevad. Tundub, et Omaani on ees ootamas sama, mis ka teisi lahe-
äärseid Araabia riike. Kui veel kümme aastat tagasi võis öelda, et Omaan on
omaanlaste riik, sest nende osakaal oli kogu rahvastikust üle kolmveerandi, siis
tänaseks on see kahanenud pooleni. See on teiste naabritega võrreldes endiselt
veel parim tulemus, aga on näha, et olukord muutub kiiresti.
Järgmise päeva hommikul kohtusime Priidu ja Angelikaga, kes
ühinesid meiega nädalaks, et Omaani põnevamatele kohtadel ring peale teha. Esimeseks
hommikuseks värskenduseks võtsime sihiks minna vaatama delfiine. On ikka vahva küll, kui ühtäkki nad
kümnete kaupa hullates veest välja viskuvad. Kuna aga tegemist oli 100% turisti
üritusega, siis põhienergia läks kümnetest turistipaatidest eemale saamiseks,
sest reeglina nii kui delfiinid nähtavale ilmusid, siis kõik paadid kohale ka
tormasid ja delfiinid omakorda muidugi ka kõik vee alla kadusid. Õnneks oli
paadikapten vilunud ning suutis meid kiirelt teistest lahti rebida. Igatahes
sissejuhatuseks oli see vahva kogemus ning eriti muljet avaldav loomulikult
Laurale, kes kõigepealt kartis, et delfiinid ta ära söövad ning kui selgus, et
sellistel kavatsustel pole mingit alust, üritas kõigest hingest neile ühte
pikka paid teha.
Muttrahi linnaosa
lähistel asub ka vanem linnaosa Vana Muscat, mis nimetuse järgi peaks olema
justkui vanalinn. Vanaks linnaks on seda siiski keeruline nimetada, sest enamus
kogu vanalinnast on viimse kriipsuni restaureeritud, nagu oleks eile valminud.
Aga sellegipoolest on siin huvitav näha majesteetliku Sultani paleed ja selle
esist avarat väljakut. Samasugust uudsuse tunnetust saab kogeda ka linna
teise otsa jäävas Sultan Qaboosi Suures Mošees, mis valmis kümmekond aastat
tagasi. Kõik on väga uhke ja suur ning kuna kõrge vanuse ja ajaloolise maagiaga
siin hiilata ei ole, siis on peamisteks märksõnadeks peasaali kohal rippuv
maailma suurim Swarovski kristallidest tehtud 8,5 toonine lühter ja samas
saalis tänaseks suuruselt teisele kohale langenud üle nelja tuhande
ruutmeetrine Pärsia vaip. Esimese positsiooni napsas Omaani eest ära õite
kiiresti Abu Dhabis asuv Šeik Zayedi mošee.
Tutvunud
Muscatiga võtsime suuna mööda idakallast lõuna suunas, eesmärgiga jõuda õhtuks
Ras Al Haddi. Kuna meri oli lähedal, siis otsustasime käia ka ujumas ning
valisime selleks õige eksootilise kolmekümne meetri sügavuse Bimmahi karstilehtri,
mis on oma mahult üks maailma suurimaid. Kuigi kohalikud arvavad, et säärane
lauskmaal keset-ei-midagi asuv auk on tekkinud meteoriidi langemisest, siis
geograafid klassifitseerivad selle siiski looduslikuks nähtuseks, mis on
tekkinud pealispinna kokkuvarisemisel lubjakivi lahustumisel moodustunud
õõnsusesse. Vesi oli mõnusasti jahe ning jalgadega tuli koguaeg aktiivselt tööd
teha, sest vastasel korral oli väikeste kalakeste parv kohe tihedalt ümber
jalgade. Ja see oli äärmiselt kõditav.
Enne õhtu
saabumist tegime veel peatuse Suris, mis on Omani kuulus araabia dhou’de
ehitamise keskus. Dhou on traditsiooniline ühe kuni kahemastiline avamere
purjelaev, mis kannavad kolmnurkseid
purjesid ning neid võib siin näha veel tänagi. Linn asub väga suure
tõusu ja mõõnaga piirkonnas - õhtul lebasid enamus laevadest kummuli kuival
merepõhjal ning hommikul, kui tagasi tulime, olid nad kõik jälle kenasti vees
oma loomulikus sõiduasendis. Sur olevat olnud ka kodulinnaks Sindbadile - samale
meresõitjale, kes meenub lapsepõlvest suure seiklejana, kes võttis ette seitse
väga seikluslikku ja ohtuderohket meresõitu ning kõikidest neist ka eluga välja
tulla. Siiski ei ole lõpuni kindel, kas Sindbad oli üldse omaanlane, on ka
viiteid, mis viitavad Baghdadi päritolule.
Õhtul kottpimedas maabusime Ras Al Haddi hotellis. Saabudes ei saanud arugi, mis väli
see on, mida mööda sõitsime kuid hommikul leidsime end otse lennukite
maandumisraja äärest. Jätsime oma kotid hotelli ning läksime siit kohe edasi Ras
al-Jinzi kunagisse väikesesse kalurikülla, kus asub üks olulisimaid roheliste
kilpkonnade pesitsuskohti India ookeanis. See on ainus koht kus neid
hämmastavaid merehiiglasi ka lihtrahvas näha saab. Oleme sattunud üsna mitmes
maailmanurgas erinevate kilpkonnade pesitsemiskohtadesse – nii Costa Ricas kui
ka Kariibi mere saartel – aga kunagi ei ole õnnestunud sattuda neisse
kohtadesse just sel ajal kui suured kilpkonnad poegima tulevad. Nüüd see siis
esimest korda õnnestus. Nägime munemist ja munade peitmist ehk liiva peale
viskamist. Nägime ka äsja koorunud pisikest kilpkonna pojakest ja tema edukat
teekonda merelainetesse. Kui arvestada, et lõviosa hukkub neist juba teekonnal
päästva merepiirini, siis nüüd on tal juba tõenäosus elada 300-400 aastaseks
kordades suurem. Kõik see oli muidugi ülimalt suur elamus Laurale, kes sõnatult
ja suurte silmadega protsessi jälgis. Huvitav oli teada saada, et kilpkonna
sugu sõltub haudumistemperatuurist. Kõrgemal temperatuuril haudunud munadest
tulevad emased ja paar kraadi madalamal
temperatuuril isased kilpkonnad. Kokku on maailmas seitse erinevat
merekilpkonna liiki.
Järgmise
päeva hommikul keerasime suuna tagasi põhja, et õhtuks Wahiba kõrbesse jõuda.
Tee peal külastasime Wadi Bani Khalidi nimelist oaasi. Wadi tähendab araabia
keeles orgu, reeglina orgu mille põhjas on jõesäng. Wadi Bani Khalid on Omaani
üks kaunemaid Wadisid oma väga ilusa jõesängist oaasiga. Käisime siin ujumas
vesi oli väikseid kalasid täis, kes usinalt kohe jalgu näksima hakkasid, kui
korrakski paigale suvatsesid jääda.
Wahiba kõrbeliivad
osutusid müstiliseks vaatamisväärsuseks. 80 km laiusel alal on kuni 180 km
pikkused paralleelselt kulgevad punakad liivadüünid, mis on tekkinud väga pika
ajaperioodi jooksul tänu kirde- suunalistele mussoon tuultele. Kõrbeala on
saanud rahvasuus oma nime Bani Wahiba hõimu järgi, kuigi tänaseks on selle ametlikuks
nimeks Sharqiya liivad. Düünid on kohati kuni 100 m kõrgused.
Väga-väga võimas ja unustamatu vaatepilt. Uskumatu, et sellised loodusnähtused
olemas on. Enne päikeseloojangut võtsime Priiduga ette ja ronisime üle saja
meetri kõrguva düüni otsa, mis asus kohe meie laagri kõrval. See ei olnud
üldsegi mitte lihtne ettevõtmine – nii kuidagi kaks sammu ülespoole ja koheselt
üks samm allapoole vajumist. Lõpuks me aga düüni otsas olime ning vaatepilt oli
vapustav. Kuigi taevas oli pisut pilvine, siis hoolimata sellest, loojuva
päikese viimased kiired maalisid kogu maastiku ebamaiselt punakaks. Hommikul
kordasime sama katset ja ronisime Aivega teises servas asuva düüni otsa, et
sealt tõusvat päikest tabada ning ka see oli igati elamus. Laagrisse tagasi
minnes tundsin kohalikult huvi, kas siin ka skorpione või usse võiks leiduda.
Koheselt tuli ka väga iseenesest mõistetav vastus: kõrb ei ole ju inimeste
kodu, see on skorpionite ja usside kodu. Vaatasin oma lahtiseid sandaale ja
mõistsin üsna kiirelt, miks hoolimata kuumast õhust ja kõrbeliivast eelistavad
kohalikud kanda kinniseid jalanõusid. Läks ikka hästiJ
Kõrbega
tutvunud ja „kohustusliku“ kaamelisõidu läbinuna võtsime suuna Omaani
kunagisele pealinnale Nizwale. Teel põikasime läbi ka Omaani ühest vanimast
linnast Ibrast, mis on olnud kunagine riigi kaubanduse, hariduse ja religiooni
keskus. Sattusime linna kolmapäevasel turupäeval, kui seal on muuhulgas avatud
ka vaid naistele mõeldud souq. See on ainus omataoline Omaanis, väidetavalt
pidavat neid olema ka veel Põhja-Aafrikas. Kuigi mehed sinna teretulnud ei
olnud, võis eemalt mõista, et müüdi peamiselt naiste pesu ja kodutarbeid - ei
midagi üleliia erilist. Hää oli aga see, et saime turult palju puuvilju, nii et
oli taas mida pikal autosõidul nosida.
Nizwa oli
Omaani pealinnaks 6-7 sajandil. Linn on ülejäänud Omaani linnadest väga erinev
ja ka võrreldes teiste linnadega silmatorkavalt kauni ning erilise
arhitektuuriga. Siin oli ka esimene ja viimane kord, kus õnnestus näha souqi,
kus müüdi tõesti vaid ainult Omaani enda käsitööd. Surfasime mööda turgu ringi
ning ostsime lõpuks pika kauplemise tulemusena hõbedase antiikse Omaani
khanjari ehk vööl kantava kõvera tupeotsaga noa. Tupe külge ehtisid seitse
võru, mida kanti kuninglikus perekonnas. Sama noa kujutist kahe ristatud mõõga
taustal võib näha ka Omaani lipul. Nizwas külastasime esimest korda ka
kohalikku kindlust, mis asus kohe souqi kõrval. Sarnaseid kindlusi käisime
vaatamas ka Bahlas ja Jabrinis.
Õhtu hakul
jõudsime Al Hamrasse, mille kõrval asub vanem lagunenud linnaosa Al Hamra.
Kuigi kohta reklaamitakse paigana, kus veel säilinud Jeemeni mudatellistest
majade arhitektuuri, siis tegelikkusest on sellest ikka väga vähe järgi jäänud
- erosioon teeb oma töö. Hoopis põnevam oli samas lähedal, kümnekonna
kilomeetri kaugusel, mäe järsakul asuv Misfat Al Abryeen`i küla. Kuigi
kaugelt tundus kõik üsna kivine, siis külla sisenedes pani imestama, milline looduslik
ja ehituslik mitmekesisus oli siia tekitatud oma roheliste palmisalude, kastmissüsteemide
ja tänavalabürintidega.
Ööbimiskohaks
olime oma arust valinud Jebel Shamsi, aga kottpimedas kohale jõudes selgus, et
tegemist oli hoopis Jebel
Hat Al Hamraga, mis asub 70 kilomeetrit õigest kohast eemal. Niipalju siis
Tripadvisori soovitustest. Koht oli iseenesest aga ilus - maalilise vaatega
mäenõlval ja hea köögiga. Magamiskohaks olid pilliroohütid. Kõik mägihotelli
külalised olid eranditult Araabia Ühendemiraatidest, mis ei jäänud siit enam
kuigi kaugele ning mis oli ka meie reisi järgmiseks planeeritavaks sihtkohaks.
Enne tuli aga see õige Jebel Shams ülesse leida, rendiauto Muscatis tagastada
ja siis alles uutele sihtidele suund võtta. Mõeldud-tehtud. Järgmisel hommikul
võtsime suuna Jebel Shamsile ja olime paari tunniga kohal. Tegemist on Omaani
kõige kõrgema mäega, mis on pisut üle kolme tuhande meetri kõrge. Kolasime
kõigepealt Wady Ghul kanjoni põhjas, kuhu sai kilomeetri jagu autoga sisse
sõita ning mõned sajad meetrid ka jalgsi mööda kuivanud jõe põhja liikuda.
Seejärel sõitsime mäe tippu, kus sai juba tuhat meetrit sügavusse laskuvat
kanjonit ka ülevalt poolt vaadata. Kohalikud nimetavad seda Araabia Suureks Kanjoniks
ning vaated on tõesti Suure Kanjoni väärilised!
Kes oleks
võinud oodata, et Omaan meid selliste loodusvaadetega kostitab! Reisinädalale
tagasi vaadates võib küll käsi südamel öelda, et Omaan üllatas oma eripalgeliste
loodusvaadetega – ulatuslikust kõrbeliivast kuni kõrgete mägede ja sügavate
kanjoniteni, sinna sekka kõrbeoaasi veesilmi, lopsaka loodusega mägikülasid
ning ujedaid kõrbelaevu ehk kaameleid . Pigem olime valmis araabiapäraseks
kultuurivaatluseks kui et loodusreisiks.