Nepaal: Seikluste paradiis
oktoober 2003
Hiina-Tiibet-Nepaal-India
Nagu aeg-ajalt lugeda võib on Nepaalis tihtilugu konflikte
mässumeelsete Maoistidega, kes võivad seal piirkonnas olemise vägagi
"põnevaks" muuta. Kui hakata reisi planeerima, siis väga tõsiselt
igasugu hoiatusi võtta ei tohiks, sest vastasel juhul on suur
tõenäosus, et Nepaali jääbki sõitmata –hoiatused aktiviseeruvad pea iga
kuu järel.
Meie jõudsime Tiibetist Air China lennukiga Kathmandu lennuväljale ja
ootasime hinge kinni pidades, milliseks kujuneb meie piiriületus.
Nimelt oli meil kahest usaldusväärsest allikast teada, et eestlased
pääsevad Nepaali a) piirilt ostetud viisaga b) juba eelnevalt Londoni
saatkonnas vormistatud viisaga. Esimene info pärines meil reisibüroost,
kes on Nepaali reise korraldanud ja teine välisministeeriumi
konsulaarosakonnast. Kuna reisieelne programmi koostamise oli
ajamahukas siis otsustasime usaldada varianti "a" ja siseneda Nepaali
piiripunktist lunastatud viisaga. Lootus pidas paika ja olime peale
tunnikest sabas seismist omandanud Nepaali viisa. Siinkohal tasuks
kõrva taha panna, et kuni kolme päevane riigis viibimine on päris
tasuta ja tasu hakkab tiksuma alates neljandast päevast.
Kathmandu lennuväli asub suhteliselt linna lähedal nii et taksode valik
linnasõiduks oli lai ning lisaks taksodele keerleb seal ka hulgaliselt
öömajapakkujaid, kellest on palju abi.
Lasime meiegi end ühel pakkujal ära rääkida ja supsasime ta päevinäinud
autosse. Seljakotte ei hakanud esimese hooga veel auto pagasiruumi
jätma, sest selle luuk kõikus kahtlaselt tuules ja meie ei osanud
prognoosida kui kiiresti liigume, et vältida juhuslike möödujate huvi
meie kottide suhtes.
Peab tunnistama, et olime üsna ebatavalised turistid, sest suurem osa
Nepaali külalisi tuleb siia mägironimist harrastama ja eristub suurte
seljakottide ning parkunud näonahaga. Nepaalil on õnn omada seitset
maailma kõrgeimat tippu kümnest. Neist kõrgeim Mt. Everest on ligi 9 km
kõrge. Suur osa turiste maandub Kathmandus ja suundub siit kohe edasi
oma planeeritavat mäetippu vallutama. Nepaali turismiministeerium on
koostanud konkreetsed paketid mägironijatele ja need on päris soolaste
hindadega. Näiteks kuni 7 inimesest koosnev rühm peab maksma
ministeeriumile juba vaid royality fee'na 10 000 USD. See sisaldab juba
ka raadiojaamade walkie-talkide renti. Lisaks sellele tuleb tasuda
tagatismaks selle eest, et kõik prügi, mis mäel ronides tekitatakse,
toimetatakse kullerteenusega tagasi päritolumaasse. Kui soovid kohapeal
oma kinnitatud mäetrassi muuta (2 kuud enne reisi fikseeritakse
ronimise trass), pead tasuma taas erisumma juurde. Mägironimise hõngu
tundsime meiegi, sest kõrvalasuvas hotellis olid suurelt seinte peal
Eesti mägironijate pildid koos autogrammidega ja Mt. Everesti tipu
vallutamise daatumiga!
Teine hulk turiste tuleb siia raftingule - Nepaali loetakse valgete
mägijõgede maaks. Raftingu vahepeal saad mõnuga ka kuristiku kohal
Benji hüpet teha, kui vaid tahtmist on.
Kolmas osa turistidest tuleb siia rahvusparkidesse. Rahvusparke on üle
Nepaali mitmeid ja nad pakuvad erinevate loomade-lindude vaatlusretki.
Floora-fauna on siin väga mitmekesine - alates tiigrist kuni
ninasarvikuni välja.
Nepaali näol on tegemist väga muljetavaldava loodusega maaga - siin
leidub kõrgeid mägesid, kärestikulisi jõgesid kui ka troopilist
dzunglit. Kõik see mahub ära väikesele maalapile, kus kliima kõigub
arktilisest troopikani.
Ka linnad, mida oma Nepaalis viibimise aja jooksul külastasime olid üks
huvitavam kui teine. Iga linnakese peaväljakut kutsutakse Durbari
väljakuks ja see tähendab suurt, mitmekordseid templeid sisaldavat
linna keskplatsi.
Eriti põnev oli sõit Bhaktapuri, sest see linn on täies hiilguses
eksisteeriv elav muuseum. Kogu elukeskkond on täpselt selline kui
sajand tagasi, kuskilt ei ole aru saada, et kell oleks majade
ehitamisest saadik edasi tiksunud. Inimesed elavad kanalisatsioonita
majades, klaasitud aknaid seal kliimas vaja ei ole - kenade
nikerdustega sammaste vahel asuvatele akendele pannakse ööseks vaid
luugid ette. Pestakse end, riideid ja loomi linnatänavatele rajatud
veevõtubasseinides. Nepaali maapiirkond on tervikuna väga sarnane juba
Indiaga. Üle 80% nepaallastest on hinduistid ning see annab igal sammul
tunda.
Nepaalist otsustasime liikuda edasi India suunas. Kaardi pealt vaadates
ning kohalike soovitustele tuginedes ei ole tegemist väga pika otsaga
ning seepärast valisime liikumise viisiks öise bussiteekonna üle
mägede. Siia juurde käis ka hoiatus maoistide suunal.
Bussist endast parem ei räägiks, sest oluline oli ju see, et ta vaid
edasi liiguks. Väike näide on juba see, et pidurdushetkel lendasid kõik
aknaklaasid siuhti ettepoole ja kui buss tuurid üles võttis oli tulemus
vastupidine. Kõik need 15 tundi pidi niisiis iga akna juures
organiseerima akende seisukorda, sest teelt tuiskas sisse tohutu tolm
ja muidu ei oleks hingata saanud. Esmapilgul oli olukord suhteliselt
talutav, sest toolid olid tervemapoolsed ja istmete vahe inimestevaba.
Olukord muutus aga sõidu esimese pooltunni jooksul, kui Kathmandu
servas olevast peatusest tungis bussi kordades rohkem rahvast, kui
sinna oletatavaltki mahtuda võis. Istmeridade vahe täitus inimmassiga
ja neid muudkui tuli ja tuli juurde. Vahepeal üritasime üle õla
kiigata, kas tagant lähevad nad järjest maha kuid ei- kõik see mees
sättis end koos meiega pikale teekonnale India suunas.
Kõik see oli kokkuvõttes pehmelt öeldes põnev ja nii saan ma vaid öelda
nüüd, kus oleme tervetena selle teekonna läbinud. Kogu sõidu vältel
käis elav diskussioon ja mõne aja möödudes õnnestus ka kodeerida, et
arutatakse, millises metsatukas tehakse pikem öine peatus, et maoistide
eest jälgi segada.
Kui tunde oli juba teel oldud ja sõidustiil harjumiseks saanud, jäeti
siis meie busside kolonn (turvalisuse pärast kümmekond bussi üheskoos)
tundideks seisma kottpimedasse mägede ja metsade keskele. Kohalike
käitumisest lugesime välja, et tegemist tuleb vist pikema peatusega.
Nimelt olid neil kaasas taburetikesed ja tekid. Kui bussid peatusid,
laotasid teadjamad mehed kohe tekid teele ja keerasid end sinna
rahulikult magama. Hetkega oli hõivatud ka kogu bussi katus, kus
kottide vahele sai end mõnusalt kerra keerata. Kui hulk öötunde möödas
oli, asusime taas teele ja siis avanes meile aovalguses ka pilt teest,
kus me eelnevad pikad tunnid sõitnud olime. See oli väga järsu
kuristiku serval mägivetest peaaegu olematuks uhutud kitsas ja porine
tee. Milline õnn, et suur osa teekonnast öösel ja me ei näinud sel
hetkel, kui sügav see kuristik tegelikult oli. Nüüd algasid ka iga
natukese aja tagant toimuvad kontrollpeatused, kus kohalikud väljusid
bussist ja nad kontrolliti turvalisuse tagamiseks põhjalikult läbi.
Protsess oli rutiin ja kohalike jaoks tavaprotseduur. Koos päikese
tõusuga sai kontrollpeatustes ka juba maha mindud, et end veidi
sirutada. Ei tea mitmendas kuid ühel hetkel avastasin, et mingi mustjas
ja veniv olend on end mu käe külge kinnitanud. Kui teda ära võtta
püüdsin, klammerdus ta veelgi sügavamale. Kui lõpuks temaga
kokkuleppele sain ja ta suure kaarega oma rada lendas, et suutnud ma
kuidagi peatada ohjeldamatut verejooksu, mis kinnituskohast pihta
hakkas. Tundus, et loomake oli end tõsimeeli mu käe külge elama
sättinud ja selleks sügava augu uuristanud. Poole tunniga oli aga auk
kinni ja nagu on tagantjärgi selgunud, et kaasnenud sellega ka mingit
tundmatut haigust. Nii et lisaks inimestele liikus bussis ringi ka
loomakesi, kes enda äraolemiseks tegevust otsisid.
Kuid lõpp hea kõik hea - järgmise päeva lõunaks jõudsimegi õnnelikult
pärale India piirilinna Sunaulisse, kust sai alguse juba meie India
avastamise rännak.