Myanmar (Birma)
detsember 2007 - jaanuar 2008
Kagu-Aasia tuur vol.2
Myanmari külastamine on alati vastuoluline. Võiks öelda, et isegi
eetiline küsimus. Alates 1995-st aastast on Myanmari tuntud
vabadusvõitleja tütar ning tunnustatuim opositsiooni liider Aung San
Suu Kyi, rahvasuus tuntud ka lihtsalt The Lady, korduvalt pöördunud muu
maailma poole palvega: „Külastage meid hiljem". Sellele üleskutsele on
olnud tugevaid pooldajaid. Aga ka vastaseid.
Boikoti pooldajate arvates toetavad turistid oma rahaga valitsevat
Huntat, mida viimane hädasti vajab, pikendades seeläbi veelgi agooniat,
milles riik sipleb juba kümneid aastaid. Ning lisaks eelnevale kasutab
valitsus turismiga seotud kohtade arendamiseks sunnitööjõudu, rikkudes
sellega jõhkralt inimõigusi.
Turismi pooldajad leiavad siin siiski, et turism on ainuke võimalus
kohalike jaoks teenida lisatulu ning saada ühendust välismaailmaga.
Boikoteerijate kahjuks kõneleb ka teatav silmakirjalikkus, sest miks
mitte boikoteerida siis juba ka näiteks Kuubat, Tiibetit või Hiinat,
kus lood inimõigustega samuti mitte rohkem kui korras. Dalai Laama on
omaltpoolt teinud kõik selleks, et kutsuda muud maailma külastama
Tiibetit ning seeläbi teadvustama Tiibetis valitsevat probleemi.
Nii et kokkuvõttes on otsus igaühe enda teha. Meie otsuseks oli minna.
Veendusime
selle otsuse õigsuses üsna mitmel korral hiljem ka kohapeal, vesteldes
kohalike inimestega septembridemonstratsioonidest ja suhtumisest
turismindusse. Ühe huvitavaima argumendina toodi välja fakt, et vaid
turism on sundinud valitsust arendama riigis internetti ja
telefonisidet. Ning just selle puudumine oli üks peamisi põhjuseid,
miks valitsusel õnnestus rahvahulki omavahel isolatsioonis hoida ning
demonstratsioonid nõnda kiirelt ja tõhusalt maha suruda.
Viimase aja sündmused riigis on paraku vahendanud turistide voogu pea
kümnekordselt. Turistide vähesust oli tunda igal hetkel. Maandudes
riigi moodsaimal ja suurimal endise pealinna Mandalay lennuväljal, sai
meie lennuk uhkes üksinduses rulleerida üle kogu lennuvälja. Väike
70-ne kohaline lennuk oli täis pakitud pooleks nii kohalikke kui ka
Hiina ärimehi, kes siin suuremat osa riigi majandusest omavad. Peale
meie ei ühtegi rännumeest.
Lennujaamas puudus ka igasugune nn turismiinfo, kust esmast teavet
transpordi ja ööbimise kohta saada. Hiina Birma saatkonnast saadud
turismibrozüüri ei soovinud me siiski kasutada, sest see sisaldas vaid
riiklike hotelle ning see ei sobinud kokku meie sooviga vältida
valitsusele kuuluvaid ettevõtteid ning toetada vaid kohalikku
eraettevõtmist. Valjudes lennujaama hoonest, leidsime suht kiiresti
autot meenutava sõiduvahendi ning palusime end kesklinna sõidutada.
Tunnine teekond linna suunas oli vägagi kirgastav, justkui rännak ajas
kolm sajandit tahapoole.
Teeservadel liikuvad vesipühvlitega vankrid ning taamal laiuvad
riisiväljad täis askeldavaid põllutöölisi kõige algelisemate
põllutööriistadega, olid kõik kokku justkui kaadrid ajalooraamatutest.
Olime lõpuks päral!
Mandalay oli Myanmari pealinnaks enne Briti koloniaalperioodi ning
kannab täna kultuuripealinna staatust. Linn ise ei ole kaugeltki ilus,
kui pidada silmas kõike seda, mida siia ehitatud viimasel sajandil.
Huvitavaks ja põnevaks teevad selle koha siiski siinsed kloostrid ja
pühakohad. Eriti mõjusad on senini säilinud tiikpuu puidust ning
ohtrate puitnikerdustega kloostrid, mida mitmes kohas kohtasime. Puit
mõjub soojemalt ja elavamalt kui kivi ning on tugeva sisendusjõuga.
Lihtsad ideed mõjuvad alati geniaalselt. See käib kindlasti ka Kuthodaw
Pagoodi kohta, mis on ristitud "maailma suurimaks raamatuks".
Kesk-stuupa ümber on rajatud 729 väike-stuupat, milles igas ühes on
marmortahvel raamatu ühe leheküljega.
Tundub, et Myanmaris on saanud reegliks, et iga uus valitseja valib
riigile ka uue pealinna asukoha. Nii tehti seda sajandeid tagasi ning
sama harrastab ka tänane Hunta valitsus. Mandalay ümbruses on mitmeid
endisi pealinnu (Amarapura, Mingung, Sagaing), millega tutvumist siin
ohtralt iga nurga peal pakutakse. Ning neid tasub kindlasti külastada.
Veendusime selles ise.
Surematuse linna, Amarapura, lähistel käisime Mahagandhayon Kyaungi
mungakloostris. Väga mõjus vaatepilt avanes munkade ennelõunasele
söögikorrale mineku jälgimisel – tuhanded mungad hiirvaikselt rivis
liikumas, igaühel käes anum toidu kogumiseks. See on munkadele ka
ühtlasi viimane söögikord päevas. Mungaelu on teadagi kasin.
Üheks vaatamisväärsuseks Myanmaris on kindlasti inimesed ise, kelle
sõbralikku naeratust jätkub kõikjale. Eriti päikeseline on see Myanmari
naiste puhul, kelle näod on alati kaetud Thanakha puust tehtud
loodusliku puudriga, mis käib nii make up-i, näohooldusvahendi kui ka
päikesekaitse eest. Mehed harrastavad veel senini kanda sarongina
seotavaid seelikuid, mis on tõenaoliselt kaasa tulnud ajast, mil oldi
osa Briti Indiast.
Myanmari tuiksooneks on kogu riiki põhjast lõunani läbiv Irrawaddy
jõgi. See on ka suurepäraseks võimaluseks liikuda sujuvalt edasi
Mandalayst Bagani suunas. Jõereis kestab terve päeva ja on võrreldav
sarnaste jõeretkedega mööda Nigerit ja Niilust.
Jõereisi sihtpunkt on UNESCO maailmapärandi nimistusse kantud müstiline
Bagan, mis on samuti Myanamary üks kunagisi pealinnu ning mille
õitseaeg jäi 11-13.sajandisse.
42-l ruutkilomeetril on kokku üle mitmetuhande templi – kloostri ja
stuupa. Seda on rohkem, kui jõuab ette kujutada. Esimesel päeval
rentisime hobukaariku ning sõitsime terve päeva templite vahel ringi.
Teisel päeval tuuritasime jalgratastega. Eriti kaunis ja igavikuline on
päikeseloojangu vaatamine.
Baganist võtsime suuna Inle järvele mis on koduks peamiselt Intha
inimestele. Merepinnast pea kilomeetrikõrgusel laiuv 22 km pikkune ja
11 km laiune järv asub tasandikul, mis jääb maaliliste mägede vahele.
Koik, mis siin on, on seotud järvega. Kokku arvatakse siin elavat ca
130 000 inimest.
Järve peal asub ka suurem osa teivastel seisvatest küladest.
Vee peale on loodud ka ujuvad aiad, kus kasvatatakse kõike muud eluks
vajalikku, kala tuleb (loe: ujub) nagunii koju kätte. Mandrilt tuuakse
mullamättaid ja istutatakse need vaiade otsa, mis hoiavad kokkukasvanud
mättaid minema ujumast. Nii on siia rajatud lausa kasvanduste kaupa
näiteks tomatiaedu.
Paadiga mööda järve liikudes ei pääse ka kõikvõimalikest käsitöö
kohtadest. Tekstiili, metalli, tubaka jms sarnase tootmine toimub veel
täna kõik samal tasemel nagu meie esivanemad tegid seda sadakond aastat
tagasi. Eriline on siinsete naiste oskus toota tekstiili lootoselillede
varte sees olevast venivast niiditaolisest sasist. Kangastelgedel
kootakse ta riideks ja kokku moodustub selline kotiriide moodi tõeline
ökokangas.
Inle jarv on tuntud siinsete kalurite eksootilise aerutamiskunsti
poolest, mis on saanud yhtlasi ka jarve tunnuskujundiks. Aerutamine
toimub yhe jalaga paadi tagaosas seistes ning teise jalaga aeru soudes,
mis jatab molemad kaed vabaks toimetamaks kalavorkudega.
Inle järvel on võimalus kohtuda ka Padaungi hõimu naistega, kelle
päriskoduks on põhja-Birma, Tai piiri poolne osa. Hõimu eripäraks on
naistele kaelavenituseks seatavad pronksist võrud, mille eesmargiks on
pikendada naise kaela niipalju kui võimalik. Võrude seadmist
alustatakse 6-7 aastaselt ja mida enam neid juurde tuleb (iga kahe
aasta tagant uus) seda väärikamaks naise staatus muutub. Suurimat
karistust Padaungi naisele, kui võrudest ilmajätmine, olla ei saa.
Tänaseks on Padaungi hõimus alles ligi 7000 naist, kes iga päev kannavad endaga kaasas ligi 2-3 kg kaelavõru.
Vana aasta viimasel õhtul sõitsime kanuuga mööda kitsaid sisekanaleid
ning jõudsime päikseloojanguks keset hõbedasi riisipõlde teivastel
seisva kloostrini. Eemalt vaadates tühjana seisev klooster oli siiski
koduks ühele mungale, kes oli ütlemata rõõmus meie saabumise puhul.
Pühamees oli 68 aastane ning veetnud siinses kloostris juba 28 aastat.
Vestlesime temaga kuni väljas pimedaks laks, soovisime talle head vana
aasta lõppu ning läksime ööbima järve lähistel olevasse Nyaungshwe
külakesse.
Meie reisi lõppsihiks sai Yangonis asuv Myanmari kõige püham koht
Shwedagon'i pagood. Väidetavalt olevat siin rohkem kulda kui Inglise
Pangas. 98 m kõrgune kuldlehtedega kaetud stuupa kõrgub ja domineerib
üle kogu linna. Legendi järgi on stuupas säilitatud viimase Buddha 8
juuksekarva ja kolme eelneva Buddha säilmed.
Shwedagon'i pagoodil on seos ka Eestiga. Siin tegutses oma elu viimases
pooles pühamehena Eesti kuulsaim budist Vend Vahindra (1873-1962),
kodanikunimega Karl Tõnisson, kelle XIII Dalai Laama nimetas Esimeseks
Läti, Eesti ja Leedu Budistlikuks Peapiiskopiks.
Viimase päeva õhtu veetsime Yangoni keskväljaku ääres paiknevas
interneti kohvikus. Just siin ümbruses toimusid riigi viimased
septembrikuised meeleavaldused. Esimesi asju, mis koheselt suleti, oli
loomulikult siinsed internetipunktid. Hunta teeb kõik selleks, et info
levikut piirata. Viimase üllatusena tõsteti just meie siinviibimise
ajal kõikide satelliit TV omanike aastamaksu tasemeni, mis sisuliselt
sunnib kõiki sellest loobuma. Käekiri tuleb vägagi tuttav ette!
Oleme täna juba teist päeva Laoses ja ei suuda ikka harjuda olukorraga,
kus elekter on olemas 24 h ööpäevas, kus internetile ligipääsu ei
piirata ning kus majaseinast vaatab vastu ATM automaat. Kohalikud ei
oska siin ilmselt arvatagi, kui õnnelikuna nad end võrreldes Myanmari
rahvaga tundma peaksid.
Muidugi on igal mündil kaks külge. Myanmar on veel puutumata turistide
hordadest ning seetõttu ka äärmiselt ehe. See oli meie jaoks siiani üks
mõjusamaid kogemusi.