Mali: Ma olin Timbuktus
jaanuar 2005
7000 km läbi Lääne-Aafrika
Eestlastele on tuttav ütlemine: Käia Pariisis ja siis surra. Teel
Bamakost Moptisse kuulsime bussi tagaistmel austraallasi lausumas sama
mõtet aga natuke teisel kujul: käia Timbuktus ja siis surra. Kui aasta
tagasi olime oma Lääne-Aafrika marsruuti paika panemas, siis Timbuktu
oli kindlasti üks nendest kohtadest, kus tahtsime ära käia.
Selle linnaga kaasaskäivad legendid räägivad läbipääsmatust
maailmanurgast, kus sool oli kullaga samas hinnas ning pikka ega ei
olnud kõrvalistel tõendeid linna tegeliku väljanägemise kohta.
Timbuktu on linnake lääne-Aafrika riigis Malis, asudes Sahara kõrbe lõunaserval Nigeri jõe käärus.
15-16. sajandil oli Timbuktu Islami leviku keskpunktiks Aafrikas ning
Mandingo Askia dünastia pealinn, siin asub sellest ajast pärit maailma
vanim ülikool (Koranic Sankore University). Timbuktus on siiani
säilinud ka 14-15. sajandist pärit kolm suurt traditsioonilises stiilis
ehitatud mošeed - Djingareyber, Sankore ja Sidi Yahia.
Kaitsmaks linna ja selle ajaloolisi väärtusi kanti ta 1990. aastal UNESCO maailmapärandi nimekirja.
Timbuktu asutati AD 1100 kui Tuareegide hooajaline laager. Kui linn 13.
sajandil Mali impeeriumiga liideti, püstitati siia Mali sultani Mansa
Musami poolt ka silmpaistvad ehitised (suur mošee ja kuninga
residents). 1960. aastal sai Timbuktu osaks Mali sõltumatust
vabariigist.
Olles juba aastasadu strateegiliselt oluliseks kaubateede
ristumiskohaks, saabusid siia suured kaamelikaravanid põhja poolt
kõrbest, tuues soola ja suundudes siit tagasi üle kõrbe elevandiluu ja
väärismetalliga. Üks kilo soola oli omal ajal olnud samas hinnas mis
kilo kulda.
Karavani peatusteta edasi-tagasi teekond üle kõrbe võtab aega ca 36-40
päeva ja nii on seda teed liigutud aastasadu. Tõsi, tänapäeval teevad
selle töö ära suuremas osas veokid aga paar korda poole aasta jooksul
on veel karavanid endiselt liikumas. Nende karavanidega on võimalik ka
turistidel ühineda ja alati märgitakse, et tegemist on ühe maailma
raskeima retkega. See on teekond, kus tagasiteed ei ole, kui teekond
muutub tüütavaks või kui näiteks ka haigestud.
Kuna linnake on olnud pika aega maailmast otsekui äralõigatud liigub
siin igasuguseid legende. Kui esimesed eurooplased hakkasid siia linna
tulekut üritama oodati pikisilmi kirjeldusi, milline tegelik pilt
linnast välja näeb. 19 sajandil see ka õnnestus ja pilt, mis avanes ei
meenutanudki kullatud teedega linna, mida oodati. Rännumeest ootas ees
tolmuste liivatänavatega linnake kõrbeserval kus endisaegsest
hiilgusest ei olnud enam midagi järel.
Meie saabusime Timbuktusse pealelõunasel ajal peale viie tunnist
loksumist autokabiinis ja pooletunnist praamisõitu mööda Nigeri jõge.
Teede ääres oli palju eeslikaravane, kes tõid mitmesaja kilomeetri taha
tarbekaupu, soola ja süüa. Olime ettevalmistunud selleks, et tänane
Timbuktu on vaid oma endise hiilguse kahvatu vari - liivatolmus
savimajad ja tolmused neegrilapsed kitsastel nimetutel tänavatel liivas
sumpamas, kuid ikkagi tundus pilt meile kuidagi nukker.
Linna põhilisteks liikumisvahenditeks on eeslid ja mootorrattad.
Ainukesed autod, mis siin liikuda saavad on spetsiaalse liivas sõitmise
varustusega maasturid. Linnas pidi juba olemas olema ka üks takso kuid
meie külaskäigu ajal oli ta kahjuks katki ja nii jäi meil see
testimata. Hetkel on kõrbelise liivatormi Harmattani aeg ja see
tähendab, et liiva edasi kandev kõrbetuul varjab ära isegi päikese.
Linnas ringiliikudes on suu ja silmad kogu aeg liiva täis ja ka peale mitmepäevast harjutamist ei suutnud me sellega leppida.
Külastasime linna suurimat mošeed, mis on väidetavalt ka ainuke, kuhu
lastakse sisse mitte-moslemeid. Mošee lasi ehitada Mali imperaator 14.
sajandil kui ta oli tegemas palverännakut läbi Sahara Mekasse.
Timbuktus asub ka maailma üks vanimaid ülikoole, mis kahjuks aga mõned
aastad tagasi suleti. See oli 16. sajandil moslemi maailmas üks
suurimaid araabia hariduse keskusi.
Täna on Timbuktu kaudu islam toodud Sahara lõunaserva ja Aafrika riigid
on siitkaudu suuresti islamiusu ka omale saanud. Tasapisi on jõudmas
Timbuktusse ka moderne maailm - alates eelmisest aastast on siin
mobiililevi. Mobiil on staatuse sümbol ja see ripub igal vähegi
tegusamal tegelinskil kaelas, mis muidugi ei tahenda, et nendes
mobiilides tingimata SIM-kaart sees on...
Olulise tõuke meie jaoks Timbuktusse sõit ette võtta andis seal samal
ajal toimunud kõrbefestival. Timbuktu tundub olevat tõepoolest maailma
serval kuid kõrbefestival toimus Timbuktust veel 65 km edasi
kõrbesüdame suunas (huvilistele : http://www.festival-au-desert.org). Seepärast peetakse seda ka maailma kõige ligipääsetamatuks festivaliks.
Kuna teed ei ole ja liikuda tuleb otse pehmel liival siis ligipääs
sinna on liiklus suurtel veoautodel. Festival on välja kasvanud
tuareegide pidustustest ja sel aastal toimus viiendat korda.
Korraldajateks on Mali kultuuri- ja turismiministeerium koos tuareegide
ühinguga. See on suur tuareegide muusikapidu ja nende jaoks oluline
kogunemiskoht.
Turistidele müüakse limiteeritud arv festivalipääsmeid ja sel aastal
oli see arv 200. Kuna tegemist on eksklusiivsusega siis on ka hinnad
vastavad. Sissepääs maksis 130 EUR ning siia lisandus kohamaks ööbimise
eest tuareegi telgis otse kõrbeliival ning toit. Kohalikele on kõik
festivalil tasuta, mis tähendab, et turistidelt saadava rahaga kaetakse
tuhandete tuareegide festivalikulud. Kokku kolm päeva kestval
festivalil esitlevad tuareegid oma kunsti ja kohale on kutsutud ka Mali
artistid. Igal aastal tuuakse ka keegi esineja rahvusvaheliselt
areenilt ning sel aastal olid kohal Saksa , India ja Aafrika muusikud.
Festivalil ringiliikumine tähendab päevade kaupa sõna otseses mõttes
liivas sumpamist. Öösel kui tuareegitelgis end kerra tõmbad ei anna ka
liiv rahu - mitu korda öö jooksul ärkad selle peale, et peen liiv
tuiskab hoogudena otse näkku. Tuareegid kannavad nii ööl kui päeval
turbaneid ja ilma nendeta ei kujutaks kõrbes olemist enam ettegi. Juba
esimestel festivalitundidel olid ka kõik turistid end turbanitesse
mässinud ja olemine muutus sellest kohe paremaks. Turban varjab näo
liiva eest ja kaitseb ka silmi.
Tingimused, kus festivali korraldatakse tunduvad olevat siin küll kõige
raskemad maailmas - kohale tuleb tuua autodel läbi pehme kõrbeliiva
kõik alates veest ja elektrist. Festivali korraldamise märke nägime
kõikjal kui Timbuktu poole liikusime. Teedel olid liiva sisse
kinnijäänud või purunenud veoautod, laadungiks suured madratsikoormad
või lavatehnika . Kokku kulub teekonnale festivalile jõudmiseks
reeglina 2 päeva- siia sisse jääb 500 km uhamist ja praamiületus, sest
Timbuktu asub Nigeri jõe teisel kaldal. Viimane 65 km sõitu kõrbeliivas
võtab aega ca 4-5 tundi pluss autoparandus ja teepeatuse aeg otsa.
Tuareegid on Sahara piirkonnas elanud aastasadu ja koloniseerimisperioodil lõiguti ka nende ala mitmeks erinevaks riigiks.
Veel 1996.a oli viimane tuareegide katse end iseseisvaks muuta ja
manifestatsioonid olid isegi Mali pealinnas Bamakos. Tänaseks on loodud
mitmeid abiorganisatsioone, mis aitavad tuareegidel kaasaegse maailmaga
kohaneda ja õpetavad neile kuidas paikseks jäädes eluga hakkama saada.
Timbuktu vahekvartalid on täis väikseid onne, kus tuareegid endale
elamiskoha on tekitanud.
Olime sellel hetkel nautinud Aafrikat täiel rinnal juba enam kui kolm
nädalat kuid üllatusi jagus ikka veel igal sammul . Miks ükski
kokkulepe ei kehti ja buss õigel ajal õiges kohas ei ole, ei üllata
enam ammu. Ikka peab liikumisajale otsa arvestama ca 50 protsenti, et
veidikenegi adekvaatsem number saada. Harjuda on aga raske sellega, et
särasilmselt ja ausust vanduv lubaja muudab oma kokkulepet ühepoolselt
kohe kui järgmise nurgani jõuab. Ilma kirjapanemise ja niiöelda
ametliku „kontrakti” tegemiseta ei saa siin midagi toimuma.
Kõrbefestivalil jäime pikemalt rääkima ühe Kanada noormehega, kes oli
aastaid mööda maailma rännanud. Kui arutasime temaga siin kogetut siis
jäi ta mõttesse ja ütles ka oma kogemusele tuginevalt: Kui Aafrika on
kannatlikkuse kool siis Mali on kannatlikkuse ülikool.