Lihavõttesaarel
oktoober 2012
Ladina-Ameerika vol.2
Kord
aastas koguneti saare edelaserval asuvale kõrgendikule, et osaleda aasta tähtsaimal
üritusel - Lindmehe valimisel. Püha paik Orongo asus Rano Kau
vulkaanikraatri serval, dramaatiliste vaadetega paigas, kus ühele poole avanes
muljetavaldav vaade vulkaani lehtri keskmes laiuvale järvele ja teisele poole
mõõtmatusse kaugusse ulatuv ookean. Kalda servast umbes miili kaugusel laiusid
kolm Motut - kaljuna kõrguvat saarekest, millest kaugeim Motu Nui oli võistluse
sihtkohaks. See oli kohaks, kuhu Manutara (Tiir) tuli septembris munema oma
esimesi munasid.
Iga
klann valis välja oma võimekaimad ja osavaimad esindajad. Võistlus oli karm,
mis võis maksma minna ka elu, kuid oli oma pingutust väärt. Eesmärgiks oli
jõuda kaugeima saareni, leida esimene Manutara poolt munetud muna ning toimetada see tervena tagasi.
Selleks tuli kõigepealt ronida mööda püstloodis langevat kaljuseina alla
ookeani vahutava piirini, ujuda lainelauda meenutaval pilliroost alusel kõhuli
kroolides läbi haiderohkete murdlainete viimase saareni. Saarel varjuti
koobastesse, kuhu jäädi ootama esimese linnu saabumist või õigemini muna
munemist. Ootamine nõudis palju kannatust ning võis kesta mõnest päevast mõne nädalani. See, kes avastas
esimesena muna, pidi tuldud teed tagasi tulema. Nüüd tuli endaga kaasa võtta ka
muna, mis pidi tervena püsima kogu teekonna. Ikka läbi lainete 1,6 km kaldani
ja seal mööda neljasaja meetri kõrgust kaljuseina ülesse kuni alustatud
punktini. Esimesena terve muna kohale toimetaja kuulutati Lindmeheks ning seda
au sai kanda terve aasta, kuni uue lindmehe valimiseni.
Kõlab
just nagu mõnes põnevusfilmis? Aga ei, tegemist on kultusega, mida viljeleti
Rapa Nuil viimati veel 19-nda sajandi lõpus, kuni katoliku missionäärid saarele
saabusid. Saar, mis oli kunagi paksult metsaga kaetud ning kus asus vaikse
ookeani suurim lindude koloonia, oli tabanud kiire metsade kadu ja koos sellega
lindude järsk vähenemine. Ressursside kadu põhjustas klannide vahelisi sõdasid,
võimutasakaalu muutumist ja seljapööramist kõrgete kiviskulptuuride - Moaide
ehitamisele ning uue kultuse esiletõusu, mille keskmes oli uus jumal Make Make.
Moaid, mis olid senini olnud sidemeks elavate ja surnute vahel, asendusid nüüd
elavate inimeste - Lindmeestega (Rapa Nui keeles Tangata Tanu), kes valiti läbi
karmi võistluse. Veel täna on Orongo külas näha hulgaliselt petroglüüfe, kus
kujutatud linnupeaga inimesi ning mille au osaliseks said igal aastal valitud
võistluse võitjad. Petroglüüfid on osalised sarnased Hawailt leitutega, mis
viitab sellele, et Lindmehe kultus ei olnud ainuomane vaid Rapa Nuile. Küll oli
unikaalne aga võistlus ise.
Saare
kõige kõnekam ja nähtavam osa on teadagi Moaid - kuni kümne meetrised
kiviskulptuurid, mis on juba aastasadu kõrgunud mööda saare rannajoont, vaatega
sissepoole saart. Moaid asetsevad Ahudel - need on hauaplatsid, kuhu alla maeti
klanni pealikud. Suurima Moaide arvuga Ahu asub Tongarikil, kus on püstitatud
Moaid viieteistkümne järjestikuse klannipealiku auks.
Moaide
ehitamine algas kaheksandast sajandist ning kestis kuni 16-nda sajandini.
Kõigepealt ehitati väikeseid, kuni meetriseid kujusid, seejärel hakati looma
üha suuremaid. Kõrgeim Moai, mis paigaldatud, on 10 meetrit kõrgune ning
kõrgeim skulptuur, mida hakati looma, aga mis ei jõudnud oma kohale, oli 22
meetrit pikk. Ajaloomüsteeriumiks jääb see, kuidas nii raskeid, kuni 180
tonniseid kujusid suudeti liigutada kuni 18 km kaugusele. Ja seda siis, kui
kujude tahumiseks kasutati kivikirveid ning puudusid kaasaegsed vahendid.
Seal,
kus on müstika ja teadmatus, on alati platsis kohe ka hulgaliselt erinevaid
teooriaid, nagu seda võib kohata maiade ja inkade ehitiste või egiptuse
püramiidide puhul. Kõige lennukamad versioonid on seotud maaväliste jõududega,
sealt edasi otsitakse seoseid kadunud kontinentide - Atlantise ja Lemuuriaga
kuni kõik võimalike muude esoteeriliste lahendusteni välja. Viimane lahendus,
millest on olnud pikemalt juttu ka eestikeelses National Geographicus, keskendub rahvapärimusel, mille alusel kujud
kõndisid oma kohale.
Teine
suur spekulatsioon käib teema ümber, kuidas sai saart tabada äkitselt ülikiire
metsada kadu. Räägitakse kohalike mõõdutundetust ressursside raiskamisest (mis
võib olla hoiatavaks signaaliks kogu planeedile), järsust ilmastiku muutumisest
kuni väga lihtsate lahendusteni - lihtsalt valge mees tõi saarele rotid, mis
lõpuks metsad hävitasid. Müstikat lisavad veel ka saarelt leitud rongorongo
kirjatahvlid, mis on seni lahti dešifreerimata ning mille väidetavad viimased
mõistjad ei ole paraku enam elus.
Aga
nagu ütles meie öömaja peremees: nii kaua kui on teadmatust ja müstikat, nii
kaua püsib meie äri. Ning turism on siin saarel tõesti ainus äri, mis hästi toidab.
Saarel, mis on oma suuruselt viiendiku võrra väiksem kui Muhu, elab 6000
elanikku ning kõik on nad vähemal või rohkemal määral seotud turismiga. Rõhuv
enamus elab saare ainsas linnas Hanga Roal ning turistile tähendab see, et kõik
on mugavasti käe-jala ulatuses.
Meie
viimasel siinviibimise päeval käisid saarel hoogsad valimised. Kõiki väikesaari
tundub ühendavat sarnased püüdlused suurema autonoomia ning eritingimuste
kehtestamise poole. Nii ka Rapa Nuil, mille sooviks on vabaneda Valparaiso provintsi
staatusest ning saavutada eraldi regiooni privileegid. Kas uued valimised
midagi selles osas ka kaasa toovad, näitab aega, aga päikeseloojanguks oli uus
pealik valitud ning kogu saarerahvas oli teda rongkäiguna saatmas ja
kärarikkalt õnnitlushõiskeid karjumas.
Istudes
sadamarestoranis ja vaadates seda lärmakat rahvamassi, oli isegi raske uskuda,
et asud maailma eraldatuimas kohas, kust on pea 4000 km Tšiili rannikuni ning
lähima saareni Pitcairnini 2000 km. Saarel on oma fluidum ning see viib
ennast kaasa. Mida enam mattud siinsesse ajaloomüsteeriumisse, seda põnevamaks
läheb. Raske on sellest välja rabeleda.