Kuveit
november 2016
Reis ümber Pärsia lahe
Kuveit
on Iraagi ajaloolistel aladel asuv riik, mis Ottomani okupatsiooni ajal 19-nda
sajandi lõpus Suurbritannia abiga Iraagist eraldati. Võiks isegi öelda, et
kunstlik riik. Piirkond asus geograafiliselt väga heas positsioonis, kaubateede
ristumiskohas ning oli seetõttu britlastele suurepäraseks platsdarmiks oma
kaubavoogude juhtimisel. Sel ajal veel ei teatud, et siinsel maalapil võib
leiduda ka naftat, see ilmnes alles 1934. aastal. Kuveidi õlivarud on täna suuruselt
kuuendal kohal maailmas. Nafta avastamise hetk jagab ka riigi ajaloo selgelt
kaheks - elu enne ja pärast nafta avastamist. Veel sadakond aastat tagasi oli
siin valdavalt vaid kõrb ja beduiini telgid, täna sirutuvad taevasse aga
pilvelõhkujad, suured võimsad automagistraalid ning uhked kuni
pooleteistkilomeetri pikkused kaubanduskeskused.
Kui
mõelda, mis meil Kuveidist enim meelde jäi, siis tavaliselt on kohalikud
inimesed need, kes omapäraga võluvad. Kuveit osutus meie jaoks piirkonna esimeseks
riigiks, kus meil ei õnnestunud kokku puutuda mitte ühegi kohaliku nö
päris-päris Kuveidiga. Jah, me nägime neid kaubanduskeskustes kallites
brändipoodides, restoranides koos peredega ja läbi luksusautode klaaside, aga
see ei tähendanud veel inimestega arvamuste jagamist. Tundub kentsakas, aga
tegelikult on põhjus väga lihtne. Kohalikud moodustavad Kuveidi elanikkonnast
vaid ühe kolmandiku ja nende osakaal väheneb veelgi. Ülejäänud kaks kolmandikku
on kõik sisserännanud või täpsemalt öeldes - odav teenindav tööjõud. Peamiselt
Egiptusest ja Indiast, aga ka Pakistanist, Bangladeshist, Sri Lankalt ja
paljudest teistest lähiriikidest. Nende teha on kõik igapäevased tööd ja sa
näed neid absoluutselt kõikjal, suheldes piiripunktis, sõites taksoga,
vesteldes hotelli personaliga, kaubanduskeskustes. Kõikjal.
Kõik
nad on tulnud siia paremat elujärge otsima ja peamiselt eesmärgiga töötada siin
paar aastat ja siis jõukamana oma kodumaale pere juurde naasta. Reaalsus on aga
see, et paljud on seda õnne otsimas juba rohkem kui kümme või isegi kakskümmend
aastat ja otsivad tõenäoliselt pikalt veel edasi. Meenutab meie Kalevipoegi -
lähed viivuks, aga jääd võib-olla kogu eluks. Kui Eestis on sissetulekute vahed
jõukamate naaberriikidega sõltuvalt ametist heal juhul kuni kahe-kolme kordsed,
siis siin kandis rohkem kui kümnekordsed. Mõni ime siis, et meessoost kodanikke
on riigis pea poole rohkem kui naisi, sest vaid vähesed saavad lubada endale
luksust, et kogu pere endaga kaasa tuua. Sestap on ka sisserännanute sidusus
kohalikega pea olematu või nagu väga mitmes
kohas kuulsime: Me oleme teise järgu inimesed. Mitmel korral öeldi veelgi krõbedamalt:
Me ei ole nende jaoks inimesed, me oleme loomad.
Sisenedes
Kuveiti Iraani poolt, muutus Pärsia lahe nimetus Araabia laheks. Seda oli ka
arvata – kuidas siis saakski see olla nii, et oled Araabia riik ja asud oma
rivaali nime kandva lahe ääres, ei kõla just hästi. See on muuseas olnud
pikaajaliseks vaidluse kohaks Iraani ja teiste Pärsia lahe ümber olevate
Araabia maade vahel.
Esimeseks
suuremaks kergenduseks oli meile riiki saabudes see, et kuigi esimest külma
õlut selle reisi jooksul veel maitsta ei saanud, siis vähemalt pearätiku
kandmine polnud naistele enam kohustuslik ning tänaval võis märgata ka mehi
lühikestes pükstes ringi liikumas. Kuveidi nö põliselaniku enda aga tunneb ära
siiski traditsioonilise riietuse järgi. Kohalikud mehed on eranditult lumivalgetes
maani ulatuvates dišdašades ning naised on rõhutatult mustades abaiades, tihti
ka kaetud nägudega, kust vaid tumepruun silmapaar välja paistab. Seal hulgas ka
neid, kes terve näo musta läbipaistva rätikuga katnud - päikseprille pole
vajagi :). On selgelt tunda, et traditsioonilise riietusega annavad nad jõulise
signaali - mina olen põliselanik, mitte majandusmigrant.
Tulles
Iraanist, kus kohalikud kasutavad igat võimalust, et vestelda välismaalasega,
kutsuda teda oma koju või heldivad, nähes siniste silmadega väikest tüdrukut,
siis Kuveidis muutus see kõik justkui joonlauaga tõmmatult. Põliselanikud on siin
väga reserveeritud ja elavad oma paralleelmaailmas. Võib vaid arvata, et need
paralleelmaailmad kaugenevad teineteisest seda enam, mida väiksemaks jääb nende
osakaal kogu rahvastikust. Ning seda võimendavad ka omakorda kõik need
soodustused, mida jõukuselt maailmas viiendal kohal olev riik oma kodanikele
jagada saab. Kõigile põliselanikele on nii tervishoid kui ka haridus mõistagi
täiesti tasuta sh ka võimalus taotleda õpinguid välisriikide kõrgkoolides ja
magistriprogrammides. Abielludes annab riik perele rahalist toetust ja tasuta
maja. Lapsed saavad kuni 18- aastaseks saamiseni igal kuul kopsaka summa toetust
ja palju-palju muud. See kõik mõistagi ei laiene sisserännanud odavtööjõule ja
neile isegi mitte siis, kui oled selles riigis sündinud. Kodakondsus liigub
siin sisuliselt vereliini pidi.
Kuveidis
ringi liikudes otsid turistina aga ikka eripära, mille poolest ta eristub oma
naaberriikidest? Põliselanikud on siin ju samuti araablased, sunni moslemid,
neil ei ole oma eristuvat rahvuskunsti, -muusikat. Sestap tekib alguses ka
küsimus, mida siis siin ikkagi teha, millele keskenduda? Turiste siin kuskil ei
näe ning nende ligimeelitamiseks väga palju tehtud ka pole. Aga nagu ütleb beduiini
vana tarkus: kui mõnda aega näiliselt muutumatut kõrbeliiva jälgida, siis ühel
hetkel hakkad seal igasugu sagimist ja mitmedki põnevat nägema Nii ka meile.
Külastasime Kuveidi lahesõja muuseumit, käisime Kuveidi kuulsates tornides,
imetlesime majakõrgusest akvaariumist veealust maailma ja tutvusime lähis-Ida
ja kesk-aasia rahvusmustreid ning kalligraafiat eksponeeriva muuseumiga. Kõik
need asuvad Kuveidi pealinnas Al-Kuwaytis, väljaspool pealinna suurt peale
nafta tornide vaadata pole. Arvestada tuleb sellega, et Al-Kuwyt on autode linn,
jalakäijatele siin mõeldud ei ole. Vahemaad on jalgsi käimiseks suhteliselt pikad
ning isegi hotellidesse ja kaubanduskeskustesse on lihtsam siseneda autoga kui
jalgsi. Sestap on takso kasutamine vältimatu.
Kuveidi
teaduskeskus oma veealuse maailmaga osutus olema tõeliseks lastemagnetiks.
Suures akvaariumis saab siin näha kõiki peamisi siinses lahes elavaid
vee-elukaid sh haisid. Sättisime oma külastuse haide toitmisajaks ning see oli
Laurale põnevaimaks vaatepildiks Kuveidis.
Tareq
Rajab etnograafia muuseumis tutvusime islami kunsti erakoguga. Siin on väga lai
kollektsioon Kesk-Aasia, Afganistani, Iraagi, Süüria ja teiste Lähis-Ida
riikide ehetest, rahvarõivastest, peenete nikerdustega ustest. Kõrval majas on
ka kalligraafiamuuseum, kus kõige muljetavaldavamate eksponaatidena olid välja
toodud suured kalligraafiliste koraani tekstidega vaibad, mis on erinevatel
aegadele ehtinud Kaaba kivi Mekas.
Kui
öelda sõna „Kuveit“, siis kahju küll, aga esimesena meenubki Lahesõda, millest
tänavu möödub 25 aastat. Sõda on jätnud põliselanikesse väga tugeva jälje ning
on kindlasti see, mis neid veelgi tugevamini kokku seob. Lahesõjale pühendatud
muuseum oli väga ülevaatlik ning põnevalt ülesse ehitatud - saime liikuda läbi
3-D makettidena kujutatud Kuveidi ajaloo ja Lahesõja erinevate etappide.
Sõda
puhkes 1990 aasta augustis Iraagi sissetungiga, millele vastuseks käivitus ÜRO
poolt organiseeritud vastuoperatsioon „Kõrbekilp“, takistamaks Iraagi vägede
edasiliikumist Saudi Araabia suunas. Kuveidi lõplik vabastamine toimus aga USA
ja tema liitlaste poolt organiseeritud operatsiooni „Kõrbetorm“ käigus. Sõjas
kasutati väga kaasaegset tehnikat ning enamus meist mäletab seda sõda ka kui
esimest sõda, mida saime peale raudse eesriide langemist igapäevaselt CNN-i
vahendusel jälgida ning seda tänu USA pommitajatele kinnitatud kaameratele. Kokku
viibis sel ajal piirkonnas 1500 ajakirjanikku. Sealt alates hakati sõda kutsuma
ka „videomängu sõjaks“. Paraku tõelist sõda, mis erines väga oluliselt
meediasõjast, kus sai surma 40 000 – 80 000 iraaklast, filmilindile ei võetud.
Sellised
vastuolulised mõtted peas, lehvitasime Kuveidile mütsi ja võtsime suuna Omaani
suunas.