India
oktoober - november 2003
Hiina-Tiibet-Nepaal-India
Inimesed, lehmad, motorollerid ja kaubaautod meeletu tolmu sees oma
suunda rühkimas - just selline oli esimene pilt mis meile Indiast
avanes. Olime läbinud öise teekonna Nepaalist üle mägede ja jõudnud
põhja-India piirilinna Sunaulisse, et siit juba Gorahkpuris asuva
rongijaamani liikuda.
Kokku on hindudel seitse pühat linna ja Varanasi oma Gangese voogude ja
350 Ghatiga üks pühim. Iga hindu jaoks on püha külastada Gangese
vasemat kallast Varanasis ning siin surra, sest see tagab parema
ümbersünni.
Varanasi 350l ghatil (jõkke laskuvatel treppidel) põletatakse sadu
surnuid päevas. Ilma põletamata, väikese parvekese peal riidesse
mähituna, asetatakse jõkke need brahmanid (preestri kasti kuulunud
inimesed), kes on seda ise soovinud, pidalitõbised, rasedana surnud
naised ja surnult sündinud lapsed. Igal hommikul käivad tuhanded hindud
siin jõe ääres, et mediteerida, panna vette lilleõied koos põleva
küünlaga (annetus jumalannale Gangale, kes saadeti taevast vete kujul
maailma) või ka ennast, oma hambaid või riideid pesta, päikese tõusu
tervitada, surnukeha või lahkunu tuhka teele panna.
Varanasit nautides panime paika ka oma liikumise trajektoori
põhja-Indias. Otsustasime rentida auto ja liikuda edasi suunal
Varanasi-Khajuraho-Agra-Pushkar-Jaipur-Delhi. Auto oli India võimsaima
kompanii TATA toodang ja nägi välja selline, nagu mäletame 60-70ndatest
ümaraid valgeid Volgasid. Vahemaad, mis meid ees ootasid olid igaüks
keskmiselt 15 tundi pikad, sest teeolud vajavad Indias meeletut
kannatust, kuid pakuvad vastu suurepärast võimalust tutvuda India
külaeluga. Auke on teedes tunduvalt rohkem, kui siledat pinnast ning
keskimine kiirus ei tõuse seega üle 20-30 km tunnis. Peale suuri kaupu
vedavate ja värviliste tulukestegakaunistatud veokitee teedel
väiksemaid autosid naljalt ei kohta. Kui mõni koht on teel juhuslikult
asfalteeritud, siis on asfaltit täpselt ühe teerulli riba laiuselt ning
kahe sõiduki kohtudes otsustatakse kohapeal, milline sõidurida seda
omab. Võimuvõitluses on võitjad reeglina pühad lehmad. Tähtsuselt
teised on rekkad ja alles siis tulevad väiksemad tegijad nagu
mootorrattad ja vankersõidukid. Põhiäri, mis teeäärsetes külades tööd
annab on siitlähtuvalt autokummide parandus ja autojuhtide puhkenurkade
pidamine. Puhkenurgad on varustatud kõik looduslikust materjalist
kohapeal punutud välivooditega ja vaatepildi järgi otsustades tundub,
et suurem osa kohalikke mehi veedab oma elukese nendel vooditel.
Khajurahosse jõudes tervitasid meid 10-11 sajandil Candella dünastia
poolt jumalate ülistuseks püstitatud templid. Kokku on neid siin olnud
üle 85 kuid tänaseks on säilinud vaid 25.
Püha paiga taasavastas 1838. aastal inglise ohvitser, kui raius endale
teed läbi täiskasvanud dzungli. Mingil arusaamatul põhjusel jäeti
templid aga 18. sajandil maha ning seepärast on nende lugu vägagi
sarnane teiste lugudega maailmas: Machu Picchu Peruus, maiade templid
Kesk-Ameerikas, Angkor Kambodzhas. Kui näiteks Angkor mõjub oma
suurusega, siis siin on tähelepanu pööratud detailidele - kõik templite
seinad on täis pikitud erootilistes poosides kujusid. Templid on nii
seest kui väljast kaunistatud lugematute skulptuuridega, mis kujutavad
elu tema kõigis vormides – sõdadest meelelise ja lihaliku armastuseni.
Legend räägib, et siit on saanud alguse ka Kama Sutra.
Järgmisel päeval asusime teele Agra poole, et jälgida päikeseloojangul
Taj Mahali marmori värvigammat - loojuva päikese valgus andis erinevaid
toone valgest marmorist ehitatud mausoleomile. Taj Mahal, mis on
ehitatud märgiks suurest armastusest, oli tõesti muljetavaldav. Kui
mõelda sellele, et mogulist valitsejal oli plaan siia kõrvale püstitada
ka mustast marmorist analoog enesele mausoleumiks, siis võib vaid ette
kujutada, millise ansambli nad oleksid moodustanud.
Lonely Planeti soovituse põhjal võtsime siit edasi suuna Pushkarile –
linnale, kus kord aastas, kuuseisust lähtuvalt, peetakse India suurimat
kaamelilaata ning kus ka järve vesi muutub sel perioodil pühaks. Linna
piires on alaliselt keelatud tänaval avalikult kaaslast emmata,
suudelda, süüa mune, liha, kala ja juua alkoholi. Pean tunnistama, et
tegemist on uskumatult erilise paigaga ja vastab imelisemalegi
kujutlusele Indiast!
Alaliselt on siin 14 000 elanikku kuid laada ajal saabub siia kõlalisi
juurde kuni 200 000. Põhiliselt tullakse kokku maapiirkondadest kandes
kohalikku koloriiti ning seetõttu on seltskond põnevalt kirju. Energiat
andvasse järvevette kastetakse end 24 tundi järjest ning seda saadavad
üle linna kajavad muusikalised kutsed. Lummatuna Pushkarist liikusime
edasi Delhi poole ja siit juba lennukiga 6000 km lõuna suunda –
kookospalmide rannale.
Peatusime esialgu Keralas, ühes India kommunistlikest osariikidest.
Juba lennujaamas sai meile selgeks, et suhtlusstiili tuleb vahetada
ning näiteks taksodegagi siin kaubelda mõtet ei ole, sest kogu
lennujaama taksondusäri on riigi kätes ning hinnad fikseeritud.
Kohalikud on elukorraldusega rahul ja rääkisid meile ka käimasolevast
viisaastakust, mille viimane aasta hetkel käsil olevatki. Selgituseks
lisati, et sarnane süsteem ja riigikord on veel Hiinas ja Venemaal.
Kerala piirkond jääb Araabia mere ja Lääne-Ghatide mäeaheliku vahele
ning on pinnaselt väga viljakas. Siinkandis on inimesed juba paar tuhat
aastat vürtse, sandlipuud ja vandlit otsinud. Keralat kutsutakse ka
maailma vürtsipealinnaks. Siit leiab nii kookospalmi istanusi kui ka
madalate vallidega eraldatud riisipõlde.
Kuna Kerala peamise põllukultuuri riisi kasvuperiood kestab umbes kolm
kuud, soodne kliima valitseb aga aasta ringi, võivad mitmes kasvufaasis
riisipollud olla lausa kõrvuti ja korraga võib näha nii riisi
istutamist kui ka koristamist. Põlluharimine käib peamiselt käsitsi,
ehkki mõnel põllul võib mägata ka väikesi traktoreid. Kerala on tuntud
ka selle poolest, et siia randus 16. sajandil kuulus Portugali
meresõitja ja maadeavastaja Vasco de Gama. Ta avastas selle randumisega
kaubatee Euroopast Aasiasse ning siitpeale algas ka lõuna-Indias
portugaallaste kolonisatsioon. India läänerannikul tervikuna on
elatustase üldiselt kõrgem kui mujal ja tüüpilisi vaesemate inimeste
elamuid - sinisest kilest telke ja palmilehtedest hütte - pole siin
näha. Kerala on ka India ainus peaaegu sajaprotsendilise kirjaoskusega
osariik.
Kerala on üks kahest India ametlikust puhkepiirkonnast, kus võib
probleeme kartmata rannariietega päevitada ja ujuda (teine piirkond on
Goa). Kohalikud naised käivad ujumas loomulikult vaid sarides. Valisime
siin oma peatuspaigaks ühe väikese kaluriküla, kus
saime nautida imelisi roogi kohalikest värskelt püütud mereloomadest.
Edasi ootas meid ees teekond Trivandrumisse, et sealt edasi soita
Kollamisse, kust väljuvad paadid Allepysse. Paadiga sellepärast, et
Keralas on backwaters'id ja nende vaatamine on siinkandis peamine
atraktsioon. Tegemist on üle 1000 km alaga, mis on täis järvi, jõgesid
ning neid ühendavaid kanaleid, mida ääristab troopiliselt metsik
loodus.
Rentisime ööpäevaks majakesega paadi, et seilata kanalitel ning jälgida kohalikku eluolu.
Majapaadid on ümberehitatud kunagistest riisiveo paatidest ja näevad
meie mõistes väga eksootilised välja- punutud katusega ja seest nagu
troopiline hotellituba. Backwaters on kunagi moodustunud
jõgedest-järvedest-kanalitest ja nende vahel olevatele maismaaribadele
on rajatud külad. Osaliselt on pinda kuivendatud ja nii on tekitatud
soodne pinnas riisikasvatuseks, millega põhiliselt leiba teenitaksegi.
Kindlasti ei tohi mööda lasta võimalust tutvuda Keralas Ayurveda
kunstiga, mis on siit maailma liikunud.
Jäänud oligi teoks teha veel meie reisi viimane soov – külastada India
Silicon Valleyst nelja tunni tee kaugusel asuvas Putthapartys asuvat
pühameest ja elavat jumalat Sai Babat. Juba linnapiirile sisenedes
hakkasid meid tervitama Sai Baba näopildiga suured plakatid. Linna kõik
külalised on riietunud valgesse ning annavad sellega väga tugeva tooni
kogu olemisele. Kõik, mis on seotud Sai Babaga on suur - usuvõim, mis
on kõiki maailma religioone ühendav; meeletud infrastruktuurid (alates
omaette asuvast linnakust ashramist kuni ülikoolide ja
tervishoiusüsteemini välja). Kõik teenused ja kaubad (söögid, joogid,
elamine) on arvestatud ilma katteta, sest kogu töö teevad siin ära
vabatahtlikud ja ka renti ei ole vaja kellegile ei maksta. Seega on
elamine linnas väga soodne - näiteks lõunasöögi maksumus on ca 5
krooni. Kõikide teenuste pakkumine käib aga väga range jaotuse alusel -
mehed ja naised ei puutu kokku üheski osas - eraldi on templisektorid,
kassaluugid, kust toitu saab, ööbimistoad jm. Sai Baba ise näitab end
rahvale kolm korda päevas, mil suures pühakojas on palvused. Lõunaajal
jutustab Sai Baba oma õpilastega või võtab inimesi intervjuule. Keel,
milles temaga rääkida, pole oluline, Sai Baba lugevat mõtteid inim
jubahommikul kell neli-viis.
India on imepärane – oma kontrastidega meenutab ta tervet eraldiseisvat
planeeti, mis lihtsalt ei saa asuda meiega samas universumis.