Guatemala
märts - aprill 2007
Kesk-Ameerika ja Kariibid
Kõikidest Kesk-Ameerika melodraamadest tundub Guatemala ajalugu
kõige traagilisem olevat. Valgete tulek viis sajandit tagasi tähendas
põliselanike jaoks vaid haigusi, sõdu, orjandust ning pidevat
taandumist üha sügavamatesse džunglitesse ning viljatumatesse
kõrgmägedesse. Erinevalt Põhja-Ameerikast, mida mindi eurooplaste poolt
asustama (koos perekondadega), tulid Hispaanlased siia kui vallutajad,
sigitades lapsi koos kohalikega. Selle tulemuseks olid arvukad
mestiitsid, kes on tänaseks saavutanud siin enamuse. Haruharva, kui
tuldi koos perega. See tähendas kohe ka automaatselt kuulumist kõige
kõrgemasse eliiti. Nendele järgnesid juba Uues Maailmas sündinud nn
uus-hispaanlased, seejärel latiinod (mestiitsid) ning kõige lõpuks
kõige madalama klassina põliselanikest indiaanlased (maiad) ning
mustanahalised orjad.
Kogu 20nda sajandi valitsesid Guatemalat sõjalised diktaatorid (Sic!
Üks nendest uskus isegi ennast olevat Napoleoni reinkarnatsioon).
Eelmise sajandi keskpaigas oli ka kümmekond aastat väheseid helgeid
hetki, kui toimusid esimesed vabad valimised, alustati maa reformidega
ning legaliseeriti mitme partei süsteem. Siit alates aga astub areenile
juba täiesti uus tegija – müstiline banaani ja kohvi kontsern The
United Fruit Company, kohalike hulgas tuntud ka nimetusega
"Kaheksajalg". See oli USA ettevõte, kes kujunes kogu Kesk-Ameerika
õudusunenaoks. 1930. aasta lõpuks oli viimane maailma suurim tegija
omas valdkonnas, omades suuremat eelarvet, kui mistahes Kesk-Ameerika
riik eraldi võetuna. Too sama United Frutas, kelle valduses olid riigi
suurimad raudteed, sadam ja üüratult suured maatükid, leidis ühel
hetkel, et Guatemala reformid on läinud liiga kaugele ning viis koos
USA valitsuse ja LKA abiga läbi sõjalise riigipöörde. Siit edasi
otsustas kõike vaid Ameerika ning Guatemalast sai USA külma sõja aegse
poliitika musternäidis võitluses kommunismi vastu. Pole siis ka ime, et
USA omab tänini siin ülimalt madalat populaarsust (, mis ei kehti küll
aga Ameerika kaupade kohta).
36 aastat kestnud kodusõda või õigemini Holokausti, mille jooksul
tapeti lugematul arvul kohalikke elanikke (peamiselt maiasid), lõppes
Guatemalas alles 1996. aastal, mil lõpuks guerilladega rahuleping
sõlmiti.
Hoolimata aga repressioonidest ja vägivallast, mida põliselanike suhtes
armutult rakendatud, on Guatemala kuni tänini suurim maia keelkonda
kuuluvaid keeli rääkivate elanike arvuga Kesk-Ameerika riik ning
seetõttu põnevamaid piirkondi, kus õppida tundma maiade kultuuri ja
kombeid.
Siseneme
Guatemalasse maad mööda. Piiriületus toimub valutult. Teiselpool piiri
võtame uue bussi ja jätkame sõitu sisemaa suunas.
Maastik on siin vaga mägine ja maaliline. Interamericana maantee, mis
kulgeb läbi kogu kontinendi, osutub ka Guatemalas igati heas korras
olevaks. See on ilmselgelt tõeline mõnu ka kohalikele autojuhtidele,
kes siin lootusetu kiirusega kurvidesse sööstavad, pööramata pisimatki
tähelepanu reisijate kiljatustele ja arvukatele teeservi palistavatele
ristidele. Ja mida tarka ja hoiatavat sa siin kohalikule autojuhile
saadki öelda, kui too pole pikemat sirget kui kakssada meetrit elus
veel näinudki.
Valisime esimeseks peatuskohaks Panajacheli, kohalike hulgas tuntud ka
hüüdnimega Gringotenango (ehk valge mehe linn). Muidu suht ilmetu
linnake on tekkinud siia eelkõige selleks, et pakkuda juurdepääsu
imekaunile mägijärvele Atitlan. Maailma ilusaimaks järveks tituleeritav
Atitlan on tõesti kaunis, asetsedes vulkaaniliste mäetippude vahelises
orus.
Lisaks maalilisele vaatepildile, on Atitlan ka suurepärane koht
tutvumaks kõrgmaa indiaanlaste elu-oluga. Võtame meiegi päevaks paadi
ja käime läbi järve ääres asuvad indiaani külad.
Saabume Guatemalasse väga tähenduslikul ajal – algamas on lihavõtte
pühad. See on Guatemala külastamiseks suurepärane aeg, sest siis on
siin toimumas mitmeid religioosseid üritusi. Kuigi katoliiklus on riigi
ametlik usk, pole see siiski suutnud lõplikult hävitada kohalike
indiaanlaste paganlikke usundeid. Kooselus katoliiklusega on tekkinud
väga mitmeid kummalisi kooslusi, mis on justkui vormilt katoliiklikud
aga sisult maialikud. Maiade iidne jumal, mida hispaanlased nimetasid
San Simoniks, latiinod Maximoniks ja põliselanikud Rilaj Maamiks, on
endiselt au sees ja tema austamise traditsioonidest võib osa saada
Santiago Atitlanis, kus elavad Tz'utujili Maiad. Siin piirkonnas on
vaga tugevasti säilinud vanad traditsioonid ning siin kannavad veel ka
mehed kohalikke rahvarõivaid.
San Simoni tähistamist kohtame ka Chichicastenangos, kus mitmete
protsessioonide käigus pühakujusid mööda laada platsi ringi veetakse.
Laada külastamiseks valime pühapaevase päeva, sest sel päeval on siin
toimumas kogu regioon suurim indiaani market. Tõsi, saime hoiatatud
teiste rännumeste poolt, et viimasel ajal on see muutunud üha
turistikesksemaks, aga vaatamist on siin siiski küllaga. Midagi sarnast
kogesime viimati ka Ottavala indiaani turul Ecuadoris – kohalikud
indiaanlased traditsioonilistes rahvarõivastes, müümas erinevaid
tekstiile, ehteid, puunikerdustega indiaani maske ja siin ka maia
keraamikat.
Nurgapealses kohvikut meenutavas söögikohas laseme hea maitsta ka
kohalikel toitudel. Road, mis peaasjalikult valmisatud maisi baasil
ning kus lisandina alati ka oa ja avokaado kastmed, on täiesti söödavad
ja igati maitsvad. Mis puutub aga toidu esteetilisse valimusse, siis
ütleme nii, et organismi läbides see värvi muutma ei pea.
Chichicastenangos tuleb ka esimene väike tagasilook. Nimelt õnnestub
ühel meist langeda pikanäpumeeste ohvriks ja seeläbi kohalikele
pooletuhande krooni vääringus andam “annetada” ning teine suudab oma
jala päris kapitaalselt välja väänata. Peale seda kui jalaväänamisest
tekkinud tuleleek silme eest mõneks sekundiks mustaks lõi, olid
järgmisel hetkel kohalikud ümber ja kasutasid abitut hetke täiega ara –
mida kõike valjuhäälselt ei pakutud - alates ehetest kuni
juuksepaelteni välja .... sellel päeval me rohkem enam indiaani
kultuuriga ei tutvu.
Jalg kosub õnneks siiski kiiresti ja juba paari päeva pärast saame
reisi jätkata. Liigume edasi lõuna sunnas, külastamaks Guatemala
kunagist pealinna Antigua Guatemalat, mis on kantud ka UNESCO
maailmapärandi nimekirja. Linn oli veel paarsada aastat tagasi
Guatemala pealinnaks, kuid peale suurt maavärinat, otsustati pealinn
ohutumasse paika kolida ja nii tekkis praegune pealinn Guatemala City.
Antiguat nimetatakse aga siiani Antigua Guatemalaks, mis tõlkes
tahendab vana pealinna.
Ajastasime
oma saabumise lihavõtte nädalavahetusele, sest Antigua on sel ajal
koduks katoliikliku maailma suurimatele Ülestõusmispidustustele, Semana
Santa´le. Õhk on täidetud viirukisuitsu ja leinamuusikaga, kogu linn
oli leinarüüs. Ja nii juba terve nädala.
Ülestõusmispühade
tähistamine algab katoliiklikus Guatemalas palmipuude pühaga, mis
sümboliseerib Kristuse saabumist Jeruusalemma. Siit edasi toimuvad
igapäevaselt tseremoniaalsed üritused ja protsessioonid,
sümboliseerides Kristuse risti kandmist, ristiloomist ja kulmineerudes
ülestõusmisega.
Traditsioon, mille 16. sajandil tõid siia hispaanlastest misjonärid,
sai tugevaima kandepinna just siin Antiguas ning levis siit edasi ka
teistesse Guatemala linnadesse. Iga päev läbi viidavate protsessioonide
kõige dramaatilisemaks ja mõjuvõimsamaks vaatepildiks on suurtele,
mitmekümne meetri pikkustele, massiivsetele alustele kinnitatud Jeesus
Kristuse ja Neitsi Maarja kujude kandmine läbi linnatänavate ning üle
imekauniste dekoreeritud liivavaipade – alfombrate.
Alfombra tähendab araabia keeles vaipa. See luuakse kohalike elanike
kätetööna, mis sümboliseerib nende isiklikku ohverdust Kristusele tema
viimasel teekonnal. Ühe vaiba tegemiseks võib sõltuvalt keerukuse
astmest kuluda kuni 10 tundi vaga mahukat tööd. Vaibad luuakse otse
munakiviteedele, kuhu kantakse alusliiv ja saepuru. Värvitud liiva ja
šabloonide abiga joonistatakse aluspõhjale detailne muster.
Lisaks liivale ja saepurule kasutatakse vaipade valmistamiseks ka
lilli, litreid, männiokkaid, juur- ja puuvilju ning erinevaid
päevakohaseid sümboleid.
Kõige keerukamad ja kaunimad vaibad valmistatakse Suure Reede
protsessiooniks, mis algab juba varahommikul kl 3 ja kuhu kohalikud
tulevad otse kalmistult, olles veetnud seal öö koos kadunud
lähedastega. Töö tulemuseks on tõelised kunstiteosed, mis sünnivad otse
tänaval kõigi silme all. Ja seda kõike vaid selleks, et ennast viivuks
imetleda lasta ning siis igaveseks hävineda rongkäiguliste jalge all.
Läbi tiheda rahvamassi teevad protsessioonile teed Rooma sõdurid, kes
sümboliseerivad Jeesus Kristust risti lööma läinud roomlasi.
Rusuvalt
minoorne dissonantsetes toonides muusika ning kirbe viirukisuits
annavad mõista peaosalise saabumisest. Suur, üle kolme tonni kaaluv
alus, mida kannavad lilladesse leinarüüdesse (kahetsuse ja
meeleparanduse sümbol) riietatud sadakond meest liigub küljelt küljele
kõikudes, vahepeal peatudes ja sammukese tagasi astudes, üle
lillevaipade. Ja nii pikki tunde järjest.
Meeleolu muutub veelgi rusuvamaks Suure Reede pärastlõunal, kui kogu
linn riietub ühtselt musta. Majadele paigutatud lillad kaunistused
asendatakse nüüd mustaga. Protsessioonil osalejad kannavad käes
väikseid laternaid ja kuju juhtiva koguduse liikme käes on suur,
Jeesuse viimaseid sõnu kirjeldav plakat. Kostub pobisevaid palveid ja
nuukseid.
Suurele Reedele järgneb Vaikne laupäev ja see on pühendatud Neitsi
Maarjale. Pidustused on tagasihoidlikumad, kuid kuju kandvad naised on
riietatud oma parimaisse rõivaisse ning käivad kangelaslikkust üles
näidates tikk-kontsadel Antigua munakiviga sillutatud tänavatel.
Lihavõtte pühapäeva meeleolu on juba ülev, sest tähistatakse Jeesuse
ülestõusmist. Linna taevalaotust täidavad ilutulestikud ja mängib
rõõmus muusika.
Viimane protsessioon, mis meie hotellitoast möödub, lõppeb kell pool
kolm öösel. Vaatame kella - Hondurasesse väljuva bussini on aega veel
poolteist tundi.
Aive&Andrus
Antigua, Guatemala aprill 2007