Etioopia: Legendid ja Kaljukirikud
jaanuar 2009
Ida-Aafrikat avastamas
Kuues nädal Aafrikas ja teine Etioopias. No hetkeks tundub,
et oleme siinkandis küll juba kõike näinud. Etioopia lõunaringilt oli meil juba
hea sõprade seltskond kogutud, sest siin ringlevaid valgeid ei ole just palju.
Liigume sarnast trassi pidi, kohalike silmis justkui albiinod ja paistame
üksteisele juba kaugelt silma. Ilma teretamata ei möödu siin ükski valge
teisest. Paljutähenduslik pilt, tervitus ja küsimus: kust kuhu teel oled, on
kohustuslikud elemendid.
Mitmedki rännumehed on meile ettekuulutavalt rääkinud, et
põhja-Etioopia on midagi täiesti teistsugust kui lõunas nähtu ja oleme põnevil.
No mis seal ikka nii väga teistsugust olla saab aga huvitav ju oodata ikka.
Selliste tunnetega sätime end Addisis unele, et hommikul kl 5 lennujaama
startida. Suund Aksumile – põhja-Etioopia kuulus monoliit-obeliskide linn.
Enne veel aga paar olulist detaili. Rääkides veidi
etiooplastest, siis tunda on eneseuhkust heas mõttes. Kohalikud on valgetega
võrdne-võrdsemad ja ei ole tunda mingit valge inimese kompleksi tunda. Ja neil
on ka põhjust selleks. Etioopia on ainus
riik Aafrikas, mida pole kunagi kellegi poolt koloniseeritud.
Siiski, kui olla täpne, aastatel 1935-41 üritas Mussolini
siin oma kanda kinnitada aga tulutult. Sellest hetkest on pärandina kaasas sphagetid igas kohviku
menüüs ja see on kohalikule köögile pigem meeldiv vahepala.
Tänu sellele, et Etioopia on saanud puutumatult arenenud, on
siin säilinud palju eripärast – alates inimeste hoiakust, kultuurist, traditsioonidest,
hõimudeni välja. Siin on väga palju vaid Etioopiale omast – oma tähestik, aja-arvamine,
religioon, köök ja palju muud.
Etioopiasse saabudes muutud juba kohe piiripunktis kaheksa
aastat nooremaks. Kui sa seda ise ei märka siis mõne turismifirma plakatilt
sirab kindlasti vastav lubadus vastu. Siin on kasutusel Juliuse kalender ja
aastanumber praegu 2001.
Ka kellaaeg on uus ja huvitav - täistundide
lugemine hakkab päikesetõusust kl 6. Nii et kui meie arvates on siin kl 12
päeval siis nemad vehivad kellaga ja selgitavad ägedalt vaieldes, et kell on
kuus. Esialgu tekitab palju segadust, aga pikapeale harjub ära ja see süsteem
tundub isegi kuidagi loomulikuma arvestusena.
Põhja-Etioopia on üks suur legendide ning UNESCO kaitse all
olevate ajalooliste vaatamisväärsuste kogum. Trass, mida mööda sõites seda
kõike kogeda, on pikk ja väga-väga mägine.
Alustasime Aksumist, mis jääb Etioopia üheks
põhjapoolseimaks linnaks, asudes üsna Sudaani piiri lähedal. Aksum oli
tuhandeid aastaid tagasi Seeba kuningriigi pealinnaks, paiknedes oluliste
kaubateede ristumiskohas ning ulatudes tänaste Sudaani ja Eritrea aladele. Seepärast
oli ta hiilgeaegadel ka selle kandi võimsaim linn koos sinna juurde kuuluvate
märgiliste ehitistega. Täna vaatavad siin aga rännumehele vastu vaiksed
tolmused tänavad, kus vaid eesli kabjaplagin võib su rahu häirida. Kunagist
sära meenutavad üksnes uhked obeliskid koos seal all asuvate hauakambritega.
Mis on siin aga värvikad, on legendid - need on romantilised
ja võimsad! Eriti tuntud on Seeba kuninganna armulugu kuningas Saalomoniga.
Hinnalisest sõrmusest, mille Saalomon olevat kuningannale kinkinud, on ka eesti
keeles ilmunud seiklusromaan „Seeba kuninganna sõrmus“. Kirglikust suhtest
sündis poeg, kellest sai kolmetuhandeaastase Saalomonide dünastia alusepanija,
Menelik I.
Poeg, va võrukael, olevat isa tagant ära näpanud ei midagi
vähemat ega enamat, kui pühade seaduste laeka (Ark of the Covenant), milles asuvad kivisse raiutud käsulauad
jumala enda poolt kirjutatud kümne käsuga. Kuigi ükski tõsiseltvõetav ajaloolane
selle loo tõesust kinnitada ei julge, siis ometigi teavad miljonid etiooplased
seda, et just siin Aksumis asubki see algupärane laegas. Püha Maria kiriku
kõrval olevat kabelit saab igaüks silmitseda, sisse aga ei pääse.
Käsulaudu on
näinud vaid üks munk. Seesama kabelit
valvav munk on ka väidetavalt ainus surelik, kes oma silmaga on neid käsulaudu
näinud. Tegemist on Etioopia ortodoksi kiriku kõige pühama reliikviaga. Sest olla
määratud laeka hoolekandjaks, tähendab püha lepingut jumala ja etiooplaste
vahel, mis teoloogide keeles tähendavat teisisõnu, et etiooplased on „valitud
rahvas“.
Vot, selline huvitav lugu ja müüb juba sadu kui mitte
tuhandeid aastaid. Kuna aga reliikviat on vaja ka mujale kui Aksumi kabelisse
siis on käsulaudade puidust koopiad kõikides
Etioopia kirikutes. Suurürituste ajal tuuakse nad tseremoniaalselt rongkäigu
saatel välja tuulutama ning kantakse spetsiaalsetel alustel ka pärast pidulikult
tagasi.
Aksumist nelja sõidutunni tee kaugusel, Eritrea piiri ääres,
asub üks eriline klooster - Debre Damo,
kuhu pääseb vaid mööda 15 m püstloodist kaljuseina pidi üles ronides. 6.
sajandist pärit klooster asub kaljusel platookõrgendikul, mis on teelt näha
juba tunde enne kohalejõudmist. Kloostrisse pääsevad vaid mehed ja ütleme
ausalt, et ega naised sellest kaljuseinast kerge vaevaga üles end ilmselt
vinnata suudakski. Hoolimata sellest, et abiks on köis, on 2,8 kilomeetri
kõrgusel õhk hõre ning ronimine võtab pehmelt öeldes üsna võhmale.
Ronimisvaev
saab aga kuhjaga tasutud, sest klooster ise on väiksusest hoolimata väga ilus
ning mõjus. Kaljukünkal elab paarsada munka ning naishingedele on pääs siia
rangelt keelatud, ei lubata isegi ronimisköit puudutada. Ainsad naispoole
esindajad kloostris on kitsed ja kanad.
Küsimusele, kas ka baboonid, keda siin väga rohkearvuliselt katustel ringi
hüppas, on vaid emased, jäi kohalikult usumehelt vastus saamata.
Debre Damo üle vaadatud oli meil plaan liikuda Gonderisse ja
sinna on võimalik minna mitmel viisil. Lennukiga võtab aega ca 20 minutit, autoga 10
tundi ning avalikus transpordiga 2 päeva. Hinnaerinevus on korrelatsioonis
sõidule kuluva ajaga. Bussipilet 7 USDi ja lennupilet 90 USDi. Kuna kahte päeva
meil kuskilt võtta ei olnud ning lennukipiletid olid kõik välja müüdud,
valisime rendiauto koos juhiga. Ja tundub, et õieti ka tegime.
Autosõit algas nii nagu siin tavaks, kõigepealt lööb autojuht
risti ette ja siis vajutab gaasipedaali põhja. Süütu mägiteeke, mis esimesed
paar tundi vonkles rahulikult üles-alla, muutus peale esimest suuremat linna, Shiret,
ühtäkki hingematvalt dramaatiliseks. Meie kõrval laius meeletu kuristik, mis
langes pea püstloodis üle kilomeetri kuhugi nähtamatusse sügavusse ning mille tumerohelist
nõlva mööda võis näha looklemas kitsa ribana erepunast lateriiditolmust teekest.
Vaated on lihtsalt jumalikud, seni kuni silmade kõrgusele vaatad. Kui vaatad
allapoole, siis on päris kohutav, aga mõelda siin ei maksa. Tunne mis tekib, on
midagi sellist, kus taevalik ilu ja surmahirm kokku saavad. Kuidas seda
nimetatakse, ei oska öelda. Ja see kestab kaua, sest siis kui oled kuristiku
põhja jõudnud, tuleb kogu teekond vastassuunas alt ülespoole uuesti läbi teha.
Peale seda saab mõnda aega jälle rahulikult hingata, sest silmapiiri tagant
ilmub välja Simieni mägede imeilus siluett.
Enne mägironijate stardipaika,
Debarki, jõudmist muutub tee veelkord väga ülendavaks. Kohati kooldub kaljusein
autotee kohale ning puud kaarduvad üle tee. Debarkist edasi on Gonder juba
käeulatuses ning võib peopesad kuivaks pühkida :)
Gonderis ja sellele järgnevas Bahar Daris viibisime kokku
kolm päeva. Gonderisse läksime peaasjalikult külastama Aafrika Camelotiks
(Kuningas Arthuri loss) kutsutavat 17-ndast sajandist pärit kuningas Fasilidase
lossi ...
... ning Bahir Daris Tana järve kloostreid.
Siit edasi liikusime aga edasi
juba kaljukirikute mekasse Lalibelasse.
Käia Etioopias ja mitte näha Lalibelat, on sama hea, kui
külastada Egiptust ilma püramiide nägemata. Nii räägivad kogenud rännusellid. Lalibela
kõige suurimaks vaatamisväärsuseks on monoliitsetest kaljumassiividest välja
raiutud kaljukirikud. Kui Petras (Jordaanias) on kaljudest välja raiutud vaid
esifassaadid, siis siin, uskumatu küll, on välja raiutud terved täismõõdus
kirikud. Ja see ei ole mingi pehme liivakivim.
Eriti huvitavaks teeb keskkonna tõsiasi, et need ei ole vaid muuseumieksponaadid, vaid igapäevased
tegevkirikud. Olime reisikalendrit sättinud nii, et saaksime Lailibelas osaleda
ortodoksi kiriku aasta olulisimal pühal – Timkatil (inglise k epiphany).
Timkati pidustused kestavad kolm päeva jutti ning sellega kaasneb rida
rituaalseid üritusi – palverännak, käsulaudade kandmine, õnnistamised,
pasunapuhumine, veega ristimine jpm. Väike linnake on nende päevade jooksul
pidevas saginas ning meie jaoks muidugi ülieksootiline vaatepilt.
Kuuenda reisinädala lõpp lähenes aga hirmuäratava kiirusega
ja Addis Abeba olulisimad muuseumid olid meie reisi punktiks. Käisime
etnograafia muuseumis, kus saab näha meie kauge esivanema, Lucy, skeletti ning
külastasime Püha Kolmainsuse katedraali, kuhu on maetud Saalomonide dünastia
viimane esindaja ning Etiooplaste suur uhkus Imperaator Haile Selassie.
Huvitav on see, et Rastafarid peavad Haile Selassiet Jumala
inkarnatsiooniks. Liikumine tekkis keisri kroonimise ajal ning on tänini Jamaical
ülipopulaarne. Liikumine sai hoo sisse eriti pärast keisri külaskäiku Jamaicale 1966.
aastal, kui tema saabumisel hakkas peale pikka põuda järsku vihma sadama. Selge
siis, et mees on jumal. Rasta legendi kohaselt olevat Haile Selassie kinkinud
Seeba kuninganna sõrmuse kuulsaimale rastamehele Bob Marleyle. Igatahes huvitav
seos ja fakt, millega sel korral reisile punkt panna.