Egiptus
detsember 2005 - jaanuar 2006
Lähis-Ida
Veealune paradiis
„Dahab” tähendab araabia keeles kulda ning on saanud selle nime tänu
kuldkollastele liivarandadele ja liivakaljudele. Kunagine hipiküla, on
täna seljakotirändurite meka Egiptuses, nagu Koh Samui saareke Tais.
Saabudes haaras silm kohe, et kogu ranna-ala kihas vahvatest
rännusellidest. Tee peal tutvusime ka ühe kuuekümnendates habetunud
„igavese” ränduriga, kes oli nostalgiareisile tulnud. Viimane kord käis
ta Dahabis täpselt 40 aastat tagasi. Siis oli siin vaid tühi rannajoon
ning mõnikümmend beduiini telki, täna aga kihab vilgas tegevus. Mööda
ranna äärset pikka promenaadi hulkus kõikvõimalikke „karvaseid ja
sulelisi” ning aktiivne lõunamaapäike lisas sellele pildile vaid värvi
juurde.
Peamiseks põhjuseks milleks siia tullakse on eelkõige osa saamine
veealustest vaatamisväärsustest. Meil ei olnud selles suhtes suuri
ootusi ning kuna plaanisime siia jääda üsna mitmeks päevaks
otsustasime, et lähme ja "nuusutame" kõigepealt snorgeldamist.
Mis seal siis ikka, panime maskid ette ja lestad jalga, lasime ennast
juba kalda äärest kõhuli vette ning hakkasime ennast vaikselt edasi
ujutama. Põhi oli vaid veidi üle poole meetri sügavune, täis tumepruune
mitte midagi ütlevaid korallitahukaid. Liikusime vaikselt kaldast
edasi, kui ühtäkki lõi silme esine järsku virvendama …. vaid
paarkümmend meetrit kalda servast eemal kukkus merepõhi järsu langusena
mitukümmend meetrit allapoole ning kogu sellel kallakul avanes pead
pööritav vaatepilt, mis rabas oma kahetisuses. Ühelt poolt tabas meid
õõnes kaaluta oleku tunne, mis sundis esimese hooga ennast serva taha
uuesti tagasi tõmbuma. Tundus nagu oleksime vabalangemisse laskunud
kuskil kanjoni kohal, sest vesi oli kuni põhjani kristallselgelt
läbipaistev. Teisalt aga kangastus suurejooneline veealune ilu oma
täies hiilguses - korallrifid kõikvõimalikes värvides ning
vikerkaarevärvilised kalakesed nende vahel virvendamas. Olime
loomulikult näinud filme ja pilte sellest, milline sooja mere veealune
maailm on, kuid eeldada, et seda kõike võib siin näha lausa kaldast
mõnikümmend meetrit eemal, tundus uskumatu.
Tutvumine veealuse maailmaga oli elamus, mida harrastasime nende
päevade jooksul veel mitmel korral. Lisaks nautisime ka mereande, mida
siin iga nurga pealt osta sai ning mis maitsesid tõesti oivaliselt. Ka
uut aastat tervitasime Dahabis ja ei andnud järgi kiusatusele minna
seda vastu võtma vee alla, nagu seda mitmed seal tegid - grupiti
laskuti mõne meetri sügavusele pimedusse südaööd ootama.
Kaks Egiptust
Egiptuse võib laias laastus jagada kaheks – Punase mere äärne Egiptus
ja Niiluse äärne Egiptus. Ca 95% egiptlastes elab Niiluse äärses
Egiptuses. Punase mere kaldad koos Siinai poolsaare randadega on
orienteeritud eelkõige rannamõnudele ja sukeldumisele, mille ühiseks
märksõnaks on fun. Niiluse alad on teadagi täis ajaloolisi
vaatamisväärsusi. Soovisime osa saada mõlemast.
Dahabist liikusime läbi Sharm-el-Sheiki ja Hurghada laeva ja bussiga
Luxorisse. Sharmis peatusime vaid mõned tunnid, et laevale mineku aega
parajaks teha. Dahabile sarnast kõiki hotelle ühendavat promenaadi meil
ei õnnestunud siit leida. Tundus, et iga hotell on nagu väike maailm
maailmas, kus saab kõik teenused ühest kohast. Eks selline ärimudel
tõenäoliselt võimaldabki teha ülisoodsaid paketi pakkumisi ning kasumi
välja võtta läbi lisateenuste, sest need tundusid siin olevat vägagi
soolased, vähemalt kordades kõrgemad kui Dahabis.
Teel Hurghadasse saime laevalt väljudes endale uueks kaaslaseks
rännusell Craig'i, kes nina Lonely Planetist rebitud lehtede vahel
ennast sadamaväravasse unustanud oli. Craig osutus tõeliseks pärliks
ning edasi matkasime juba koos kuni Luxorini. Craig on töötanud USAs
arvutispetsina ja nüüd juba terve aastakese maailmas jalgrattaga ringi
rännanud. Egiptusesse tuli ta Marokost ja kuna siin on palju kõrbeala,
otsustas ta ratta ajutiselt, kuigi teadmata ajaks, Sharmi ühele
kohalikule laenuks anda. Edasi oli ta juba sõltuv ühiskondlikust
transpordist nagu meiegi. Craig on oli tõeline naljamees ja kogu oma
reisimuljed paneb ta kirja limeriki värsivormis naljaluuletusena ning
postitab neid oma kõikidele teel kohatud sõpradele. Sõprade listi on
tal aastaga kogunenud juba kokku ca 80 inimest. See on tõeline kunst ja
oleme nüüd juba nädala jagu imetlenud tema oskuslikku keelekasutust ja
huumorimeelt limerike kaudu!
Kuid taas asja juurde. Hurghada tundus olevat esimene koht, kus
õnnestus näha juba pisut ka tõelisi egiptlasi oma igapäevastes
tegemistes. Linnas on oma moslemikvartal ning siin võis üsna rahulikult
ringi kõndida ilma et keegi sulle midagi aktiivselt müüa üritaks.
Hommik võttis meid vastu suure suminaga meie hotelli akna all. Õhtul
hotelli valides ei osanud me aimatagi, et siiasamasse hotelli ette
asutatakse hommikuks kohalik market. Aga nii see läks ja alates kella
viiest hommikul käis akna all elav sagimine ja kauplemine –
eeslivankritelt pakuti süüa-juua ning autod tuututasid rahva vahel
laveerides.
Hurghadas me siiski väga pikalt ei viibinud, sest peamise sihtkohana
terendas silme ees Luxor. Seiklesime pisut linnavahel ringi, otsisime
bussijaama, võitlesime oma istekohtade pärast bussis ning lõpuks me
Luxorisse jõudsimegi.
Kahe palee linn
Tänane Luxor asub Egiptuse lõunaosas Niiluse jõe kaldal, endises
Ülem-Egiptuse pealinnas Teebas. Niilus on jaotanud Luxori kaheks. Meie
valisime esimeseks peatuspaigaks Niiluse läänekalda ehk surnute linna,
kus paiknevad vaaraode hauakambrid. Läänekallas valiti matmispaigaks
seepärast, et päike loojub läände ja see sümboliseerib elu lõppu. Ka
elurütm on siinpool rahulikum, sest idakalda sigin-sagin siia ei jõua.
Terve järgmise päeva tutvusime kohalike vaatamisväärsustega – Kuningate
org, Memnoni kolossid, Ramses III tempel ja kuninganna Hatceptsuti
kaljutempel. Päev läbi ühest kitsast ja umbsest hauakambrist teise käia
ei ole iseenesest just küll kõige mõnusam tegevus. Küll aga avaldas
muljet, kui hästi on säilinud seina maalingud ning eelkõige
värvitoonid, mis täna,
rohkem kui 5000 aastat hiljem säravad endiselt uskumatult kirkalt. Seda
loomulikult hauakambrites, mida on õnnestunud kohalike eest kaitsta.
Näiteks Kuningannade orus kasutasid veel hiljuti kohalikud beduiinid
hauakambreid oma elukohana, kus hoiti muuhulgas ka koduloomi. Omavahel
pukseldes hõõruti seintelt maha nii mõnigi ajalooliselt väärtuslik
maaling. Osades hauakambrites on laed tahmast mustad, sest kohalikud
tegid siin lõkkel süüa ning lõkke suits on ka paljusid maalinguid
rikkunud.
Luxori Ida kaldale jäävad Luxori ja Karnaki templid, mille järgi on linn ka oma nime saanud.
Luxor on tuletatud väljendist Al-Uksor, mis tähendab kahe palee linna.
Templid on suhteliselt hästi säilinud ning jätavad võimsa mulje. Luxori
tempel oli pühendatud viljakusjumalale Amonile. Igal aastal kui Niilus
üle ujutas viidi Amoni kuju paadiga Karnakist Luksorisse. Kaht templit
ühendas tol ajal sfinksidega ääristatud tee. Tänaseks on sellest
säilinud vaid viimased 200 meetrit. Lisaks sellele tasub Luxoris
kindlasti külastada ka mumifitseerimise muuseumis. Muuseum on küll
väike kuid kompaktne ja lisaks eksponeeritavatele muumiatele on seal
antiiksete seinamaalingute keeles ära kirjeldatud ka kogu
mumifitseerimise protsess.
Luxorist liikusime rongiga edasi Aswani, kuhu jõudsime hilisõhtul. Linn
säras tuledes ja väljas oli troopiliselt soe! Aswan üllatas oma puhtuse
ja ilumeelega, kontrastina Luxorile. Linna keskväljak oli kenasti
kaunistatud ning mööda Niiluse kallast kulges õhtuses tuledesäras
kaunis promenaad. Ka kohalike olekust võis välja lugeda sulaselget
uhkust oma kodulinna üle. Kui taksojuhile tema kodulinna kiitsime,
noogutas ta mõistvalt ja kinnitas, et harilikult arvavad jah kõik nii
Aswan asub ajalooliselt endises Nuubias, mis jääb Egiptuse lõuna- ja
Sudaani põhjaossa. Kuigi täna domineerivad siin araablased, siis paljud
kohalikud toovad uhkusega esile oma nuubia päritolu.
Aswanis käisime ära Philae saarel ja sealses uhkes templis.
Tutvusime lõpetamata obeliskiga, vaatasime üle linna ajaloolise hotelli
Old Cataract, kus Agatha Christie kirjutas oma kriminulli „Surm
Niilusel” ning seilasime kohaliku paadi - Feluccaga Niilusel.
Nii ilus jõgi
Niilus on pikkusega 6671 kilomeetrit maailma pikim jõgi, saades alguse
kahest allikast - Viktoria järvest Ugandas ning Tana järvest Etioopias.
Eestis on küll käibel legend, et Niilus sai endale nime selle järgi,
kui esimesed eestlased sinna kaldale jõudsid ning üheskoos hüüatasid:
nii ilus!
Kohapeal kuulsime aga sootuks, et jõgi on saanud oma nime
kreekakeelsest nimetusest „Nelios”, mis tähendab tõlkes jõe orgu.
Niiluse jõe org on ka ühtlasi elu allikaks kõigile nendele üheksale
riigile, kust ta läbi voolab. Sealhulgas ka Egiptusele, sest ca 90%
riigist on kõrbepinna all ning seega viljatu.
Olulise jälje nii kohalikku elu-olusse kui ka ökosüsteemi on jätnud
Aswanist paarkümmend kilomeetrit eemal asuv 20 saj inseneri
suursaavutus - Niiluse tamm. Uue tammi ehitus kestis kokku 18 aastat
ning ta valmis 70-ndatel Nõukogude Liidu abiga. Tema eelkäija, vana
tamm, valmis juba 20 saj algul. Tänutäheks abi eest kõrgub siin kõrval
suursugune mälestusmärk sõbralikule vennasrahvale. Nasseri järv, mis
tammiga paisutati, joodab väidetavalt ära kogu Niiluse äärse Egiptuse
ja kuna viiendik järvest asub Sudaani alal, siis joovad seda vett ka
sudaanlased. Siin toodetava hüdroenergiaga kaetakse umbes pool Egiptuse
energiavajadusest.
Paraku on tammiga seotud ka varjukülgi. Niiluse äärsetest põllu-aladest
on ca pooled muutunud tammi ehitamise tagajärjel väheviljakaks ja
võtnud seega kohalikelt põllumajandusega tegelemise võimaluse. Lisaks
ca 90 000 kohalikule nuubialasele, kes tammi ehitamisega oma kodudest
lahkuma sunniti, paigutati tammi ehituse käigus ümber ka Abu Simbeli
Suur tempel. Iidne tempel võeti selle tarbeks üksikuteks detailideks ja
viidi täpseid skeeme järgides uude asukohta.
Aafrika suurim linn
Aswan üle vaadatud, võtsime sihikule Kairo. Saabusime Kairosse ilma
eriliste ootusteta. Olime kuulnud igasuguseid õudusjutte meeletust
mustusest, liikluskaosest ja hinge matvast sudust. Tuleb tõdeda, et
osaliselt oli sellel ka tõepõhi all. Juba raudteejaamas pidime rinda
pistma ulatuslike prügihunnikutega, kuid linnas oli olukord mõistlikum
ja suured tänavad olid siiski kõik hooldatud.
Kairo on tõesti suur linn ja seepärast on ka kõik mahud siin
ulatuslikud. Juba neljandal sajandil elas siin pool miljonit elanikku,
olles ka juba tol ajal vaieldamatult suurlinnaks. Tänapäeval on Kairos
17-25 miljonit elanikku ning väide Kairost kui linnast, mis kunagi ei
maga, vastab igati tõele. Ööpäevaringselt on tänavatel sagimist millele
lisab hoogu juurde araabia maadele omane liikluskaos. Vahetpidamatu
autode piibitamine ja õhus lendlev sudu lööb tõesti kohati jalad alt,
kuid ehk see võib-olla ongi see miski, mis Kairost Kairo teeb.
Keskajal oli Kairo idamaade ja Euroopa kaubandusteede oluline sõlmpunkt
ning moslemikultuuri pealinn. Selle kinnituseks on ülitihe mošeede
kontsentratsioon Kairo islamikvartalis. Kokku on loetud, et siin asub
ca 1000 minaretti. Linn on tervikuna huvitav kooslus keskaegsest
islamiarhitektuurist ja 19. saj prantsuse koloniaalehitistest.
Meil oli suurepärane võimalus minna islamikvartalit avastama koos
Albertiga, kohaliku belglasega, kes on meie Kairo-tuttavate Liina ja
Cristophe’ sõber ning iseseisvalt põhjalikult uurinud kohalikku
elu-olu, mille tulemusena on temast saanud tõeline islamikvartali
asjatundja. Jalutasime kõik koos hilisööni mööda kohalikku auuli ja
nautisime seda kõike sajaprotsendiliselt. Kitsastel kvartalitänavatel
käib meeleolukas igapäevaaskeldamine ja ükski turist ei tõmba siin
kellegi tähelepanu.
Sa liiguks justkui eelmises sajandis, kus elu-olu on sõltuv
naturaalmajandusest ning kus islam läbib ühtlase pidevjoonena elu
muutumatul kujul juba aastasadu. Iseenesestmõistetavalt liiguvad
rahvahulgad kindlatel kellaaegadel mošeede suunas ja minarettidest
kostev kutsung asendab kellanäitu.
Kairo islamikvartali kohal kõrgub Matabaqi mäel Tsitadell - Sharia
Salah Salem. Suurte tsitadelli müüride vahele oli kunagi koondatud kogu
linn. Kohe tsitadelli ees asub Mohhamad Ali mošee, mis on ehitatud 19
sajandil. Mošee ehitas Egiptuse valitseja Mohammad Ali Pasha ja siin
asub ka tema viimane puhkepaik. Mošee on tuntud ka Alabaster mošee nime
all, sest ehituses kasutati hiiglaslikke alabastrist monoliite.
Ainuüksi minaretid on valmistatud 80 m kõrgustest monoliitidest.
Kairo üks muljetavaldavamaid Islami monumente on Ibn Tulun’i mošee, mis
on ehitatud aastatel 870-880. Ibn Tuluni arhitektuur on lihtne ja pärit
Iraagi koolkonnast – põhiosaks on suur sisehoov, ühe suure minaretiga.
Mošeel on ajaloos olnud palju erinevaid funktsioone – ta on tegutsenud
sõjaväehaiglana, soolalaona ja vanglana, siin on filmitud ka stseene
James Bondi filmi tarbeks.
Islami kvartalis käisime ära ka Khan al-Khalili turul, kus kaubeldi
juba 14. sajandil. Siit leiab muhedaid perepoode, kus juba 6 põlvkonda
on äri ajanud. Turg laiub kitsastel keskaegsetel tänavatel, palistatuna
pisikestest avatud uste-akendega kauplustega, müüakse väärisehteid,
nahktooteid, vürtse, klaasasjakesi, lõhnaõlisid, vesipiipe,
riideesemeid jms.
Turu legendaarseim kohvik El Fishawi on ka lemmikkohaks Araabiamaade
ühele kuulsaimale kirjanikule Naguib Mahfouzi’le. Tema kuulsaim teos
Kairo Triloogia on oma iseloomult ajalooline perekonna triloogia,
kirjeldades elavalt igapäevaelu siinsamas islamikvartalis. 1988. aastal
omistati kirjanikule selle teose eest Nobeli kirjanduspreemia.
Parimaks muuseumi-elamuseks kogu reisi vältel sai meile käik Kairo
kesklinnas asuvasse Egiptuse muuseumisse. Põhiline osa 120 000
eksponaadist on toodud Luxoris asuvatest kuningate ja kuningannade
hauakambritest. Siin kõrguvad hiigelsuured kiviskulptuurid, muistsed
ehted ja tööriistad, sarkofaagid ning palju muud. Muuhulgas saime
imetleda ka vaarao Tutankhamoni varakambri sisu, tema kuldset
surnumaski koos kõige sinna juurde kuuluvaga. Eraldi ruumis
eksponeeriti 11 iidse kuninga ja kuninganna muumiat. Ilma giidita on
pea võimatu saada siin ülevaadet, sest viiteid eksponaatidele peaaegu
ei olegi. Lihtsalt pilku heites ei saa kuidagi aru, kas tegemist on
6000 aasta vanuse väärisesemega, millelt võib välja lugeda ülem-ja
alam- Egiptuse ühinemisloo või hoopis paarituhande aasta taguse
sambareljeefiga, mis tähistas varakambri sissepääsu.
Egiptuse „kuld”
Valdav osa külastajatest saabub Kairosse püramiidide ja naeratava
Sfinksi pärast. Mõistagi oli ka meie jaoks oluline ära näha üht
ainukest tänapäevani säilinud vanaaja seitsmest maailmaimest. Sättisime
püramiidide külastamise reisi kõige viimasele päevale, et nii öelda
i-le väärikas punkt panna.
Cheopsi (Khufu), Chephreni (Hafra) ja Mykerinose (Menkaura) püramiidid
kõrguvad Giza platool, asudes otse linnapiiril Kairo kaguosas. Need on
viimaseks peatuseks enne tuhandeid kilomeetreid katvaid kõrbeavarusi ja
Liibüa piiri. Hiiglaslikest liivakividest gigante ehitasid vaaraode
kolm järjestikust põlvkonda. Vanim ja suurim, Khufu on 137 meetrit
kõrge ning tema ehitamiseks kulus ca 5000 aastat tagasi väidetavalt 30
aastat. On mõneti irooniline, et kui enamikest vaaraodest on Egiptuse
muuseumis olemas 5-10 meetri kõrgused püstkujud, sümboliseerimaks nende
võimu ja rikkust, siis maailma suurimasse püramiidi maetud vaaraost ja
ilmselt võimukaimast, on säilinud vaid kolme sentimeetri kõrgune pisike
kivist kujuke.
Vaatamata tuhandetele fotodele, mida püramiididest kõikjal maailmas iga
päev ära trükitakse ning läbi mille oleks justkui enne siia saabumist
neid juba igast küljest näinud, jätavad need ehitised siiski võimsa
mulje. Müstikat lisab kindlasti juurde ka fakt, et kuni tänaseni puudub
kindel teave püramiidi ehitamise esialgsest eesmärgist. Väidetakse
küll, et tegemist oli vaarao hauakambriga, kuid mitte ühestki neist
pole tegelikkuses kunagi ühtegi muumiat leitud.
Püramiidide juures joonistusid väga selgelt välja kahte liiki
egiptlased – turistide teenindajad ja muud kohalikud. Paraku jääb neid
viimaseid aina vähemaks, sest turismindus on riigi suurim sissetuleku
allikas ning see näitab vaid kasvu suunda. Turiste teenindavate
kohalike jaoks on valge inimene mõistagi vaid liikuv rahakott ning
seetõttu domineerib vaid üks suhtumine: kõik müügiks! Tundub nii, et
siin riigis müüdaks ilmselt maha ka Sfinks kui vaid keegi õigel ajal
õigele mehele raha pakuks.
Kokkuvõttes jäi Kairo meile meelde huvitava ja kosmopoliitse
islamistliku linnana. Kui siia juurde liita veel külalislahke
pererahvas Liina ja Christophe’ näol, kelle juures me kostil olime,
võib öelda, et Aafrika suurim linn ei tundu sugugi meeletu kaosena.
Teda läbiv rahulik Niiluse voog suudab selle segaduse justkui oma
õlgadele võtta ja veel tuhandeid aastaid sama stoilise rahuga edasi
kanda.