Etioopia: Omo oru hõimud
jaanuar 2009
Ida-Aafrikat avastamas
Arbored ja Hamerid
Jõudsime Omo oru südamesse,
Turmisse, peale kolme päevast pikka teekonda. Viimane teelõik alates
Weyost tähendas tunde kestvat kurvilist mägiteed ja kümneid ületatud
jõesänge. Iga kord tänasime õnne, et oleme siin kuival perioodil. Muul
aastaajal saaks liikuda vaid Weytoni, sest sildu jõgedel ei ole ning
kohati uhub tulvavesi teed lihtsalt minema. Hõimude alad algavad aga
just siit. Ja ilmselt seepärast nad siin nii ehedal kujul tänini üldse
ka eksisteerivad, et ligipääs keeruline on. Ühiskondlikku transporti
siinkandis ei ole, ainus viis kohale jõudmiseks on kasutada kohalikku
veoauto kasti või rentida mõnest suuremast linnast jeep. Meie
kasutasime viimast võimalust.
Paaril suuremal jõel, kus aasta läbi vett voolab, on juba ka sild,
kuid kuna seda kasutatakse vaid vihmaperioodil siis kohalike jaoks on
see pigem niisama hängimiseks ja mööduvatelt autodelt tähelepanu
saamiseks. Mitmes kohas on külaelanikud leidlikkust üles näidanud ja
nikerdanud teeäärseks müügiks puidust erinevaid maske. Lapsed tegelevad
kontimööda tööga, mis tähendab, et niipea kui meie auto nurga tagant
välja ilmus, tehti kiired kükki-püsti hüpped ja siis käsi
ettesirutatult välja. Siit pidi välja lugema, et etendus on sooritatud
ja aeg on piletiraha välja käia.
Mida lähemale Turmile, seda
müstilisemaks hakkas muutuma vaatepilt. Uskumatu, aga ühel hetkel on
sinu ümber poolalasti hõimlased nappides loomanahkades, tegelemas oma
igapäevase tegevusega – kitsede karjatamise ja lõkkematerjali
otsimisega. Kõik see, mida seni oled harjunud nägema vaid National Geographicust või lugema seiklusjuttudest, on järsku reaalsus.
Esimene lähem tutvus oli meil arbore
hõimuga. Külla sisenedes ootas meid ees arvukas seltskond huvitava
moega inimesi ja kõik nad olid ära õppinud ka ühe sõna – birr (Etioopia
rahaühik, 1 birr = 1,2 eek). Birrimisest pidi aru saama, et kui teed
neist pilti, pead kohe modellile ühe või kaks birri välja käima. Oli
tunda, et me ei ole esimesed valged, kes siin birritamas on käinud :)
Paar tundi autoga edasi liikudes muutub moevool. Hamerite
puhul on valdavaks elemendiks punakaspruun kitsenahk, mis on naistel
puusadele seotud. Seelik on sabaga, nii et liigutades imiteerib see
loomasaba takti. Turupäevadel vahetatakse naturaalmajanduslik kraam
plastmasspärlite vastu ja tänu sellele on seelikud kenasti ka tikandeid
täis. Rinnad on naise ehe ja seda hamerid juba teavad – kõik on siin uljalt enda rindu eksponeerimas.
Hameri külla jõudes oli juba pärastlõuna ning võtsime nõuks enne päikeseloojangut siit mitte lahkuda. Meid tervitas paarkümmend hameri
naist, mehed olid karjaga veel kõik eemal. Asusime siis nendega
suhtlema ja muidugi algas see taas ühepoolselt birritamisega. Kuid
olime nüüd juba kogenenud hõimukülastajad ja ei allunud esimesele
provokatsioonile. Tegime näo, nagu pildistamine meid üldse ei huvitaks
ja teatasime, et tulime neile kingitust tooma. Kui olime kotist Mentose
karamellid välja võtnud, sulas kõik see seltskond kui kevadine lumi.
Lasime lastel maiustada ja võtsime sellega pingeid maha, mida valgete
saabumine külas tavaliselt tekitab.
Ca tunniga oli meid omaks võetud ja kuna selgus, et ühe hameri ema nimi on ka Aive (vähemalt häälduse järgi) siis
oli koheselt saavutatud ka üle küla tuntus. Hüttidest piiluti ja hüüti
muudkui: Aive-Aive. Tundsime end nagu kodus. Päike hakkas üha
madalamale laskuma ja peagi oli kaugelt silmates näha põõsaste
liikumise elavnemist – mehed olid hakanud karju koju ajama. Esimesed
kitsed ilmusid põõsaste vahelt nähtavale ja liikusid küla poole. Naised
olid potid tulele pannud ja asunud meestele putru keetma.
Hamerid on tuntud oma eriliste traditsioonide poolest, näiteks pulli-hüppamine (bull-jumping).
See on meheikka jõudnu esimene oluline rituaal enne naisevõttu. Pullid
aetakse üksteise kõrvale ritta, igast sabast ja sarvest haarab üks hamer
tal kinni ja ca 9-10 pulli on ootevalmis. Siis saabub mehepoeg ja peab
ihualasti üle pulli selgade edasi-tagasi jooksu läbima. Kui ta peaks
pullidest ülejoostes libastuma, on häbi meeletult suur ja ta ei pruugi
kunagi enam naist võtta saadagi. Reeglina muidugi antakse veel šanss,
sest mis see mees ilma naiseta ikka teeb. Kui aga kangelane pullihüpped
edukalt sooritab, on ta tehtud mees ja võib endale kaasa valida.
Sellest saab esimene naine, kellel on kõige enam õigusi. Iga järgmine
naine tuleb perre vaid sünnitamiseks ja kui laps pead kandma hakkab
ning imetamise periood lõppeb, antakse laps üle esimesele naisele.
Esimest naist tunneb ära kaelavõru järgi.
Ka Maarjamaal elab mees, kes on eduka pullihüppe sooritanud, seega....naised olge valvel;)
Hameri
naise seelikusabas on märk alati sellest, mitmes naine ta oma mehele on
ja mitu last tal on kasvatada. Kui pärlirida jaotub ülevalt kaheks, on
kaks last jne. Kui tegemist on esimese naisega, on seeliku keskel
seljapealse osa vöökohas üks karvatutike.
Omorate
Turmist paari tunni tee kaugusel Keenia piiri suunas on Omorate küla. Siin läheduses armastavad „staabis” olla dassanechid ehk galebid,
kes on oma loomult nomaadid. Elavad nad siin väga kidura taimestikuga
liivasel tasandikul, mis on kuival ajal pidevalt totaalses liivatormis
nii et silmigi oli siin väga keeruline lahti hoida. Majad on pisikesed
kuplikujulised onnid, kohati plekiga pealt polsterdatud.
Bannad
Keya Fari turule läksime spetsiaalselt, et kohtuda banna hõimuga. Neil on palju sarnast hameritega aga riietuses on märgata ka teatud erinevusi.
Mursid
Seitsme mäe ja jõe taga elavad hõimlased, kelle sarnaseid ei ole enne nähtud. Nii võiks alustada muinasjuttu mursidest.
Teekond sinna kulgeb lõuna - Omo keskusest Jinkast ca 3 tundi üle
mägede. Esimene peatuspost on Mago rahvuspargi sildi juures, kust
hüppab auto peale kalašnikoviga skaut. Just nii need turvamehed end nimetavad. Kalašnikovide
omamine on muuseas üsna tavaline nähtus kõikide Omo oru hõimude juures.
Kuidagi on need siia üle Sudaani piiri smuugeldatud ning täna on see
pea iga karjuse kohustuslikuks atribuudiks. Kel piisavalt raha ei ole,
et püssi endale osta, nikerdab selle puidust.
Mago rahvuspark ise võiks olla
sama liigirikas kui Keenia ja Tansaania tuntud pargid kuid kahjuks on
kõik loomad siin maha notitud. Alles ei ole jäänud muud kui paar
skeletti ja nendega saab tutvuda rahvuspargi muuseumis. Laual oli ka
ettepanekute ja kiituste raamat aga see oli nii tolmune, et välja võis
lugeda vaid üht – juba ammu ei ole siin midagi märkimisväärset arvatud.
Vaid üksik ahv keerutas hoovis enda puna-sinist tagumikku, ilmselt on nemad siin viimsed mohikaanlased, kes ellu on suutnud jääda. Mursid muidugi välja arvatud. Kokku jääb tee peale kolm mursi
hõimu küla ja neid siis vaatamas käiaksegi. Mitte massiliselt –
kõrghooajal (kuivaperiood) ca 2-5 autotäit valgeid päevas aga sellegi
poolest on mursidel selge sama sõna – birr. Birritavad nad
kui linnukesed, ainult selle vahega, et üks klõps on 2 birri ja iga
järgmine lisab automaatselt 2 juurde. Kui alguses lepid silmsides kokku
modellitöö palgaks 2 birri siis peale esimese klõpsu tegemist hakkavad mursi
huuled väga aktiivselt liikuma ja sealt kostub 4, 6 jne birri. Aga
välimus on neil tõesti efektne ja seda nad ka väga hästi teavad.
Mursid on
tuntud eelkõige alahuule lõikumise traditsiooni poolest. Kui tüdruk
jõuab teismeliseikka, tehakse tal alahuulde sisselõige ja sellest
päevast peale hakkab ta seda venitama. Venitatakse puidust ja savist
voolitud ketastega ja mida suurem ketas huule sisse mahub, seda ilusam mursi naine on.
Arvatakse,
et orjanduslikul ajal hakati alahuule venitamist kasutama selleks, et
muuta naisi vähem atraktiivsemaks orjakaupmeeste jaoks. Hiljem muutus
see aga vastupidiselt ilu sümboliks. Ketast kantakse igal eluhetkel ja
see on eelkõige atraktiivsuse tõstmiseks. Kui mursi peaks oma mehe kaotama, võtab ta huuleketta ja ei kasuta seda enam kunagi, elades ülejäänud elu rippuva alahuulega.
Erand tehakse vaid juhul kui mursi
naine kaotab mehe veel nii noorelt, et tal ei ole lapsi. Sel juhul
läheb ta edasi mehe vennale ja jätkab atraktiivsuse hoidmiseks alahuule
ketta kandmist.
Mursi mehed näevad välja kui tõsised sõjamehed. Eriti siis, kui kogu atribuutika külge riputatud ja pilk sõjakas.
Huvitav on fakt, et mursidel
puudub eraomandi mõiste. Kui midagi meeldivat näed siis lihtsalt võtad
selle endale. Kuulsime lugu sellest kuidas turistid olid ööbinud murside läheduses telkides ja kui hommik saabus avastati, et autodel ei ole enam ühtegi iluliistu. Mursi külla jõudes leiti aga liistud – need olid kenasti mursidele eheteks väänatud.
Mursid
on üliagressiivsed ja valget inimest kohates hakkavad nad sind kohe
aktiivselt kätest ja jalgadest sikutama, et sult birre välja pinnida.
Rahulikult omaette on mursi külas liikuda peaaegu võimatu.
Tegime siiski katse. Ostsime enne murside juurde minekut Jinka turult
kaasa Jelly joogipulbrit, mis annab veele lisamisel fanta efekti – jook
muutub kollaseks ja hakkab kihisema. Kui aktiivne birritamine oli veidi
rahunenud liikusime mursi külas edasi ja koondasime enda
ümber väikeste lastega naised. Teatasime pidulikult, et oleme neile
toonud kingitusi ja avasime Jelly pulbri koti. Sellel oli maagiline
mõju. Hetkega oli kogu külarahvas meie ümber ja birritamine lõppes.
Saime lõpuks rahulikult neid jälgida.
Õhtuks sõitsime tagasi Jinkasse –
linna, mis on tekkinud ümber lennuvälja. Lennuväli tähendab siin
poolekilomeetrist muldrada, mis lõppeb üksiku kuivanud palmiga.
Lennurada
on aga väga multifunktsionaalses kasutuses, alates linna keskplatsist
kuni jalgpalliväljaku ja lehmade karjatamise kohani. Viimased aetakse
ennem lennukite maandumist rajalt minema.
Arba Minch
Päev sõitu üle mägede põhja poole
ja jõudsime Arba Minchi. Tegime hotellide hulgast turu uuringu ja
valisime imeilusa Swayne hotelli Chamo järve ääres. Hotelli elamine on
ridamajakeste stiilis ja dekoreeritud hõimuelementidega. Lambikuplite
hoidjateks on hamerite tool-padjad, mida nad kasutavad nii istumiseks kui magamisel pea alla panemiseks. Voodikateteks on dorshe tekstiilid, baarikapi uks on hameri
tüdruku graveeritud pildiga jms. Nii stiilsed ööbimist ei olnud meil
veel sel reisil kohanud nii et jäime valiku juurde kiirelt pidama.
Õhtul kimasime linna internetti, sest see on regioonis ainuke
internetilevikuga koht. Ja mitte ainult internetti me sealt ei
leidnud....sealsamas kõrval kohvikus istus nö „meie mees Havannas” Arne
Uusjärv! Ta oli just kuu tagasi saatnud GoTraveli reisiseltskonna
tagasi koju ja jäi ise veel kuuks Etioopiasse ja Somaali maale rändama.
Ühesõnaga - meie jaoks muidugi imeline kokkusattumine!
Vahetasime muljeid ja infot ning Arne liikus järgmisel päeval edasi
siit lõuna suunas Turmi poole hamerite juurde. Meie võtsime sihiks jõuda paari päeva pärast Addis Ababasse, et sealt juba põhja Etioopiat avastama hakata.
Dorshed
Arba Minchi lähedal mägedes elab dorshe
hõim, kes on erilised oma kümne meetri kõrguste onnide poolest. Kõrgete
onnide ehitamisel on olemas ka oma väga praktiline põhjus. Kuna
termiidid armastavad pambust närida, siis on maja seintel kalduvus iga
aastaga oma kõrgust kaotada nii, et vanaisade aegsed majad on täna vaid
kolme-nelja meetri kõrgused.
Majas
endas on vooditeks narid, vaheseina taga elavad lehmad, kes saadetakse
aasale päeva teisel poolel, peale päikesekuumuse taandusmist. Söövad
nad põhiliselt võlts-banaanipuid. Siit tehakse kõike – vili läheb
loomadele, lehtedest tiritakse tekstiili kudumiseks niined, vartest
uhutakse välja valge mass, mis mähitakse lehtedesse ja pannakse kolmaks
kuuks maa sisse fermenteeruma. Selle tulemusena moodustub
hallitusjuustu taoline mass, mis kõlbab kõigeks – taigna segamiseks,
juustu aseaineks jne.
Raske öelda kauaks siin hõimude
traditsiooniline eluviis jätkub. Esimene argument on teed, sest kui
need valmivad, on linna ehk tsivilisatsiooni sõit kergem ja sealt tuleb
ka info selle kohta, kuidas mujal elatakse. Konsost Weyto poole sõites
särab vastu võimas asfalttee. See ühel hetkel lõppeb nagu joonlauaga
tõmmatuna. Hiinlaste abirahadega on alustanud siin aktiivset
teedeehitust. Põhjuseks teadmine, et siin mägedes leidub ilmselt
naftat, sarnaselt Etioopia põhja-osaga. Vähemalt Keenia piiri äärsetelt
aladelt on seda juba leitud. Uued teed tähendavad aga inimeste-kaupade
liikumist, naftapuurtornid aga töökohti, mis nõuavad juba täiesti uut
elustiili.
Visioon õlistes tunkedes naftatöötajatest ei ole küll eriti meeliülendav, samas aga üks võimalikest kurbadest stsenaariumitest.